Rotorua-Whakatane

4 april 2019 - Whakatane, Nieuw-Zeeland

Donderdag 4 april 2019

Voor wij de verplaatsing van Rotorua naar Whakatane aanvatten, gaan wij op bezoek bij de kiwi’s in Roturua, meer bepaald in het Rainbow Springs Nature Park. Hier volgen wij the National Kiwi Hatchery Tour, waar de levensloop van de kiwi kan gevolgd worden. Regelmatig worden er eieren van kiwi’s binnengebracht die dan verder uitgebroed worden tot zij uitkomen. Uiteraard wordt hierbij de nodige uitleg gegeven door professionelen of door vrijwilligers die allen ontzettend veel afweten van deze schuwe

vogels. Het bezoek wordt afgesloten met een wandeling door een verduisterde volière, waar wij drie afzonderlijk geplaatste kiwi’s kunnen zien. Zij zijn van elkaar gescheiden omdat zij geweldig territoriaal zijn en dit ook uitdrukken indien men te dichtbij komt.

Daarna rijden wij door naar Whakatane. Na anderhalf uur bereiken wij deze stad aan de Stille Oceaan en na ingecheckt te zijn gaan wij op verkenning.

Mataatua, the House That Came Home, is gelegen naast ons motel. Het was één van de grote reizende kano's waarmee Polynesiërs volgens de traditie van Māori naar Nieuw-Zeeland migreerden.  Māori-tradities zeggen dat de Mātaatua aanvankelijk vanuit Hawaiki werd gestuurd om voorraden van kūmara naar Māori- nederzettingen in Nieuw-Zeeland te brengen. De Mātaatua werd geleid door Toroa, vergezeld door zijn broer, Puhi; zijn zuster Muriwai; zijn zoon, Ruaihona en dochter, Wairaka.

Mātaatua Māori omvat de stammen Ngāi Tūhoe , Ngāti Awa , Te Whakatōhea , Te Whānau-ā-Apanui , Ngāpuhi , Ngāi Te Rangi , Ngāti Pūkenga

Muriwai’s Cave is een van de meest heilige en geschiedkundig gezien belangrijke plaatsen in deze regio en iets verder gelegen dan Mataatua. Deze grot heeft een in hout gekerfde ingang en is gedeeltelijk ingestort. Ooit reikte zij 122 meter in de helling en was het de thuisbasis van Muriwai, een beroemde ziener en broer van Toroa, kapitein van de Mātaatua Waka ( kano). Samen met de Wairere Falls en een rots in de havenmond was de grot één van de drie oriëntatiepunten die Toroa te horen kreeg van zijn vader Irakewa voordat ze vertrokken vanuit hun Polynesische thuisland. Aan de Muriwai Drive 35, vlak bij de waterkant, is een uitgehouwen schuilplaats met een ceremoniële waka .

Aan de andere kant van onze slaapplaats liggen de Wairere Falls, de hoogste waterval in het Noordereiland van Nieuw-Zeeland. De waterval duikt 153 meter (500 voet) in twee stappen over de helling van de Kaimai. De waterval ligt tussen Te Aroha en Matamata . Vanaf het parkeerterrein aan het einde van Goodwin Road loopt een wandelpad omhoog, de vallei van de stroom op naar een uitkijkplatform en vandaar naar de top van het plateau en de top van de watervallen.

Morgen staat er een excursie gepland  naar White Island, wandelen op een nog actieve vulkaan. Zal spannend worden denk ik, hopelijk is het weer ons gunstig en geen te ruwe zee kwestie van niet zeeziek te worden.

Engari apopo ko tetahi atu ra (maar morgen is een andere dag)

1. Ellen de paepe:
    4 april 2019
    Het is heel aangenaam jullie reisverhalen te lezen !
  2. Willy Devoldere:
    5 april 2019
    top ,boeiend
  3. Milly en Werner:
    8 april 2019
    Ho wat een mooie reis
  4. Maureen:
    8 april 2019
    Anita ,Roland,jullie kunnen een boek maken van dit boeiende avontuur !