Rotorua en omgeving

3 april 2019 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Woensdag 3 april 2019

Op deze eerder killige dag verkennen wij Rotorua en omgeving. Deze regio wordt gekenmerkt door 4 geothermische sites: Whakarewarewa, Waimangu Valley, Waiotapu en Hell’s gate. Wij besluiten twee ervan te bezoeken.

Whakarewarewa (beperkte versie van Te Whakarewarewatanga O Te Ope Taua A Wahiao, wat betekent De verzamelplaats voor de oorlogsfeesten van Wahiao , vaak afgekort tot Whaka door de lokale bevolking) is een geothermisch gebied in Rotorua- stad zelf.

Dit was de plaats van het Māori- fort van Te Puia, dat aanvankelijk omstreeks 1325 werd bewoond, en dat bekend staat als een ondoordringbaar bolwerk dat nooit in de strijd is ingenomen. Māori hebben hier sindsdien geleefd, ten volle gebruikmakend van de geothermische activiteit in de vallei voor verwarming en koken. Whakarewarewa heeft ongeveer 500 zwembaden, waarvan de meeste warmwaterbronnen met alkalisch chloride zijn en ten minste 65 geisers, elk met hun eigen naam. Zeven geisers zijn momenteel actief.  Pohutu Geyser, wat grote plons of explosie betekent, barst ongeveer elk uur tot een hoogte van maximaal 30 m (98 ft).

Veel van de thermische kenmerken in Whakarewarewa zijn nadelig beïnvloed door bewoners van Rotorua die profiteren van de onderliggende geothermische vloeistoffen van de stad door ondiepe putten (20 - 200 m diep) te trekken om warm water voor zowel huishoudelijke als commerciële doeleinden te onttrekken. Een boring-afsluitingsprogramma in 1987-1988 resulteerde in 106 putten binnen 1,5 km (0,93 mijl) van de Pohutu Geyser die gecementeerd werden gesloten, waarbij nog eens 120 putten buiten de straal werden gesloten vanwege een bestraffend royalty-regime.  Er is vervolgens een duidelijk herstel geweest in de geisers en warmwaterbronnen in Whakarewarewa.

Tikitere , ook wel bekend als "Hell's Gate", is Rotorua 's meest actieve geothermische gebied  op State Highway 30 , tussen Lake Rotorua en Lake Rotoiti in de Bay of Plenty. Het bevat veel geothermische functies, zoals stomende meren, modderpoelen, fumarolen , een moddervulkaan en de Kakahi-watervallen, de grootste hete waterval op het zuidelijk halfrond. Het gebied wordt geëxploiteerd onder de naam "Hells Gate" en biedt zelfgeleide en rondleidingen door het geothermische park, informatie over de geschiedenis en de Māori- cultuur en een modder-spa. De grootste hete waterval op het zuidelijk halfrond, Kakahi Falls, bevindt zich in het particuliere geothermische reservaat Hell's Gate, op een paar minuten rijden van Rotorua.  In de pre-Europese tijden was de waterval een heilige plaats voor lokale Maori. Nu heeft het water van de waterval een temperatuur van 40°.

Wij vinden Hell’s Gate natuurlijker dan Te Puia, dat meer is afgestemd op het commerciële.

Over één zaak zijn wij het roerend eens, overal is de geur van zwavel en van warme modder doordringend. Indien men er mercaptane aan zou toevoegen krijgt men de geur van rottende eieren.

Uiteraard kan een bezoek aan de stad Rotorua zelf niet ontbreken. Spijtig genoeg komen wij er aan op het ogenblik dat de winkels sluiten (17.00u) maar gelukkig is het dan happy hour en besluiten wij van de nood een deugd te maken. Wij gaan lekker eten in Eat Street en keren moe maar voldaan terug naar onze verblijfplaats.

Wij reizen morgen door naar Whakatane.

Ko tetahi atu ra kei te haere apopo (morgen komt er weer een dag)

1. Willy Devoldere:
    3 april 2019
    prachtig
  2. Anita:
    3 april 2019
    Willy in het echt is het nog mooier en krijg je de geur erbij.