Excursie naar White Island of Whakaari

5 april 2019 - Whakatane, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 5 april 2019

Een actief vulcanisch eiland. Gelegen op 49 kilometer uit de kust van Whakatane in the Bay of Plenty ligt White Island. Vanaf het vaste land is dit eiland op een mooie dag goed te zien met zijn grote rookwolk. Uiteraard moet je dit natuurgeweld van dichtbij gaan bekijken.

Het is een klein eiland dat gevormd wordt door 3 afzonderlijke vulkaantoppen uit verschillende tijdperken. Door erosie is het meeste van de oppervlakte van de 2 oudste toppen verdwenen. De jongste top tussenin overheerst nu het centrum van het eiland. De stoom en het hete water zijn soms tot 600 à 800° C. Het eiland is in privébezit en kan hierdoor enkel begeleid per helikopter of boot bezocht worden.. Met wat geluk zouden wij  op de weg naar eiland dolfijnen en/of walvissen moeten zien.

De dag voordien melden wij ons aan zoals gevraagd. Volgens de inlichtingen van de maatschappij die de tochten verzorgt, zal alles zoals gepland kunnen doorgaan. Wij moeten ons ’s anderendaags laten inschrijven tussen 07u00 en 07u30. Ons van geen kwaad bewust gaan wij dan ook eerst eten en daarna slapen. Wanneer Roland zich ’s morgens aanbiedt is er nog geen kat, maar wij moeten ons wel samen inschrijven. Wanneer wij ons samen aanbieden, is er reeds veel volk en blijkt de inscheeptijd om 07u45 vastgelegd te zijn en niet, zoals onze papieren vermelden, om 09u15. Er is dus praktisch geen tijd om te ontbijten. Dan maar vlug een toast binnengepropt en ons naar de kaai begeven. Iedereen die meevaart is aanwezig maar dan komt plots de kapitein vertellen dat er onverwacht (2 meter)een grotere deining is dan verwacht. Hij zal alles nog eens dubbelchecken en ons zijn beslissing binnen het kwartier mededelen.

Een klein halfuurtje later deelt hij mede dat door de grotere deining op zee (3,5 meter) en die van de landing (2 meter) de tocht om veiligheidsredenen niet kan doorgaan, niet zozeer door deze op zee maar die van de landing. Er moet immers van een klein bootje op keien (boulders) gesprongen worden en men wil geen enkel risico nemen. Met de nodige verontschuldigingen wordt medegedeeld dat er een terugstorting van de tour zal geschieden of dat er een herboeking kan gebeuren. Aangezien wij ’s anderendaags naar Napier vertrekken, zien wij ons genoodzaakt het eiland dan maar vanuit de verte te bekijken en andere initiatieven te nemen. Spijtig maar tegen moeder natuur kan je niets doen.

Wairere Falls, de hoogste waterval in het Noordereiland, duikt 153 meter (500 voet) in twee stappen over de helling van de Kaimai. De waterval ligt tussen Te Aroha en Matamata. Er loopt een zeer steil een wandelpad omhoog naar een uitkijkplatform en vandaar naar de top van het plateau en de top van de watervallen.

Vervolgens gaan wij naar het Ohone strand, door de Nieuw-Zeelanders als één van de mooiste van gans Nieuw-Zeeland. Het strand is bezaaid met duizenden schelpen waarvan wij er enkele meebrengen.

Eens terug is het tijd voor een verkwikkende douche en een goede maaltijd in Whakatane stad.

Morgen rijden we door naar Napier.

Tirohia koe apopo (Tot morgen)

1. Maureen:
    8 april 2019
    Jammer van een gemiste trip doch goed gemaakt door de volgende he