Paiha-Orewa

30 maart 2019 - Orewa, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 30 maart 2019

Vandaag verplaatsen wij ons van Paihia naar Orewa, waar wij één nacht zullen verblijven in The Waves Motel aan de Great Pacific.

Eerst bezoeken wij evenwel de Haruru watervallen, spectaculair omdat zij midden in het stadje naar beneden storten. Niet zozeer spectaculair maar wel speciaal. Daarna gaan wij naar de Treaty Grounds in Waitangi, door de Nieuw-Zeelanders beschouwd als de geboortegrond van hun natie.

Gisteren waren wij te laat terug van onze vlucht naar Cape Reinga en konden wij geen gebruik meer maken van onze dagpas. Wij leggen dit uit en kunnen opnieuw de Treaty Grounds betreden. Een schitterend museum toont ons het begin van het ontstaan van Nieuw-Zeeland. Zowel in woord als in beeld wordt getoond hoe het verdrag tot stand is gekomen. Tevens volgen wij een re-actement van de ondertekening van het verdrag. Vervolgens gaan wij naar het gebouw zelf waar het verdrag is ondertekend. Een aantal passen daar vandaan zien wij nogmaals de ontmoeting van de eerste kolonisten met de Maori’s, dezelfde ceremonie als wij gezien hebben tijdens het hangi dinner. Wij verlaten Waitangi niet zonder enkele souvenirs.

Na een korte discussie omtrent de te volgen weg, ofwel rechtstreeks via SH1, weg die wij reeds deden in het komen naar Paihia, ofwel via een langere omweg langs de westkust, besluiten wij via de westkust naar Orewa te rijden. Een eerste halte is Opononi, vooral bekend voor zijn strand en hoge duinen, gelegen tegenover het stadje en ook bekend omdat daar ooit een dolfijn vriendschap sloot met de lokale bewoners en vissers.

Vervolgens rijden wij door het Waipoua Forest Park, één van de weinige oerbossen in Nieuw Zeeland waar je de Kauri boom nog kan bewonderen. Het is een soort conifeer of pijnboom die voorkomt in het noordelijke, subtropische deel van het Noordereiland. Kauri’s kunnen tientallen meters hoog worden en zijn pas na ongeveer achthonderd jaar volgroeid.

De Maori en Europeanen hebben evenwel de meeste bomen gekapt voor diverse doeleinden en ten behoeve van de scheepsbouw. De uitgestrekte oeroude bossen zijn hierdoor helaas verdwenen, maar gelukkig zijn er nog een aantal kauri’s bewaard gebleven. In het bos zijn verschillende wandelroutes uitgezet zodat je de meest indrukwekkende exemplaren kunt bewonderen. Voordat men het bos ingaat moet je met speciale vloeistof je schoenen schoonspuiten omdat de wortels van de Kauri erg kwetsbaar zijn en vatbaar voor schimmels. De van oorsprong Australische possums zijn een ware plaag hier in Nieuw Zeeland want ze hebben niet echt natuurlijke vijanden. Ze eten van alles maar ook, en dat is onvergeeflijk, kiwi vogels (kiwi’s kunnen niet vliegen en dus bijna ook niet ontsnappen) en hun eieren. De nationale sport is hier dan ook possums doodrijden, ik denk dat we in de loop van deze reis reeds honderden platgereden possums als roadkill hebben zien liggen. Ook wordt er op gejaagd en van de haren wordt, samen met merinowol, heel zachte wol gemaakt. Er is hier zoveel te eten voor de possum dat ze hier zich gigantisch voortplanten.

Tane Mahuta ’de god van het bos’ is de grootste Kauri van Nieuw-Zeeland met een lengte van 51m en een omvang van 14m. Hij is naar schatting zo’n 2000 jaar oud. De korte wandeling naar deze boom vinden wij aan de State Highway 12 bij het bord ’Tane Mahuta Walk’.

Wij rijden door Dargaville, vernoemd naar politicus Joseph McMullen Dargaville (1837-1896). Het is gesticht tijdens de 19e-eeuwse gom- en houthandel, en was gedurende een korte periode de grootste plaats van Nieuw-Zeeland. Veel van de bewoners stammen af van Kroaten uit de regio Dalmati.

Tenslotte vervoegen wij opnieuw SH1 en rijden naar onze bestemming in Orewa. Het Motel waar wij verblijven  noemt The Waves, dat komt waarschijnlijk omdat op het strand er enorme golven zijn. In de dorpskern gaan wij opnieuw van een heerlijke maaltijd genieten. Morgen vertrekken wij naar het schiereiland Coromandel. (vergeet niet te kijken naar de 2 bijgevoegde video's)

Haere apopo (vervolg morgen)

1. Willy Devoldere:
    30 maart 2019