Orewa-Cooks Beach

1 april 2019 - Cooks Beach, Nieuw-Zeeland

Zondag 31 maart tot 2 april 2019

Deze zondag verplaatsen wij ons van Orewa naar Whitianga. Wij zullen er 2 nachten verblijven in de Musselbed B & B in Whitianga.

Het Coromandel Peninsula, dat de Grote Oceaan scheidt van de Hauraki Golf, is een mooi, ruw gebied afgezet met talrijke prachtige stranden. Het contrast tussen het ongerepte bushlandschap en de verlaten zandstranden spreekt tot ieders verbeelding en is ook zeer geliefd bij de Nieuw-Zeelanders. In plaats van rechtstreeks naar onze bestemming te rijden, kiezen wij er voor langs de westelijke kant van het schiereiland te rijden. Dit houdt in dat wij de route volgen langs de Hauraki Golf. Het is een zeer smalle weg die nog gevaarlijker wordt door de voertuigen die een boot trekken.

Uiteindelijk bereiken wij Whitianga, maar dit betekent nog niet het einde van onze rit. De GPS duidt aan dat er nog bijna 50 km moet gereden worden voor wij de plaats van onze bestemming zullen bereiken. Er is enkel een personenferry van Whitianga naar Cooks Beach. De overtocht duurt amper 5 minuten. Het rondrijden naar onze bestemming neemt één uur in beslag. Uiteindelijk bereiken wij Whitianga, Cooks Beach waar wij worden verwelkomd door Andrea en Shane die ons uitgebreid inlichten over alle zaken die wij kunnen doen en waar wij ’s avonds kunnen gaan eten.

Op aanraden van Andrea gaan wij naar "Go Vino" Bar & Restaurant in Cooks Beach, gespecialiseerd in tapas en wijnen. Het is een bijzonder concept. Hun Kaizen Plates zijn . bedoeld om gedeeld te worden. Het is de bedoeling een menu te bestellen en de schotels komen één voor één uit de keuken zonder dat men opgejaagd wordt. Wij kiezen voor als eerste schotel paddenstoelen, als tweede tonijn en als derde lamsvlees. Elke schotel is op een bijzondere manier klaargemaakt en wordt met diverse groenten aan tafel gebracht. In feite is het een concept waarbij men iets kiest uit de tuin, uit de oceaan en van de boerderij. Het smaakt overheerlijk en als Roland het eet, dan moet het lekker zijn, anders zou hij er zelfs niet aan beginnen.

01/04/2019

Vandaag is het een vrije dag om excursies te maken. Het is kl… weer. Regen, regen en nog eens regen. Wij laten ons evenwel niet afschrikken en rijden naar Heiha beach voor een ervaring met Hot Water beach. Ongelooflijk. Op sommige plaatsen graaft men en stoot men op water met een normale watertemperatuur, drie meter verder is het water bijna kokend. Het is dus aangewezen goed uit te kijken waar men graaft. Daar waar het water warm is troepen de mensen samen en worden putten gegraven waar het warme water zich ophoopt en waar de mensen werkelijk een bad nemen.

Hierna besluiten wij naar Cathedral Cove te gaan. Na een transfer met de shuttle bus bereiken wij de afstapplaats van waaruit men naar de Cove kan gaan. Het duurt een uurtje voor wij er zijn maar wij worden verrast door een wonder van de natuur. Het strand heeft gediend als een filmplaats voor de kronieken van Narnia. Een stenen boog gesneden in de rots met een voor deze dag zeer woelige zee doen ons nogmaals versteld staan van de pracht van de natuur. De terugweg is zeer lastig voor Roland (constant klimmen) maar na een uur zijn wij terug. De bedoeling hierna was nog een bezoek te brengen aan het Shakespeare uitzichtpunt maar de hevige regen en onze vermoeidheid doen ons besluiten er een verdere rustige namiddag van te maken.

Morgen reizen we door naar Rotorua

Apopo ko tetahi atu ra (morgen is een andere dag)

1. Willy Devoldere:
    1 april 2019
    prachtige ervaringen toppie
  2. Greta Minnaert:
    1 april 2019
    Prachtig stukje natuur !!