Cooks Beach-Rotorua

2 april 2019 - Hamurana, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 2 april 2019

Vandaag rijden wij van Cooks Beach naar Rotorua.

Vooraleer wij vertrekken willen wij jullie toch nog vertellen over onze tweede maaltijd in Go Vino. Opnieuw hebben wij er heerlijk gegeten, zoals eerst iets uit de tuin, daarna uit de oceaan en tenslotte van de boerderij, alles met een heerlijk wijntje.

Het weer verschilt hemel en aarde met gisteren. Daar waar het gisteren oude wijven regende, is het vandaag schitterend weer, volop zon en stijgende temperaturen. Wij besluiten dan ook naar Shakespeare’s Lookout te gaan, een punt van waaruit met 360° alles kan zien, alle baaien en de er aan grenzende stadjes, alle achterliggende heuvels en alle eilandjes die in de oceaan liggen.

Als je Nieuw-Zeeland zegt, dan zeg je Lord of the Rings. De meeste fans van de trilogie weten wel dat de films hier zijn opgenomen. Dit heeft het land nog meer toeristen opgeleverd, die de prachtige landschappen uit de film met eigen ogen willen aanschouwen. Dat geldt ook voor gebouwde sets zoals Hobbiton, het hobbitdorp met de bekende, kleurrijke huisjes waar Frodo en Bilbo wonen. De filmset waar de boeken van Tolkien gedeeltelijk werden verfilmd is zoals Disneyland Parijs, commercieel uitgebuit tot en met maar je moet het gezien hebben. Met een gids die alles over elk huisje weet en dit telkens plaatst in de juiste context van de film wordt aan de toerist alles duidelijk gemaakt. Voor de kenners van de films, of de lezers van de boeken van Tolkien is dit het van het.

Na een rondgang van ongeveer drie uur zetten wij onze tocht verder naar Rotorua aan het gelijknamige meer. Lake Rotorua is qua oppervlakte het op één na grootste meer van het Noordereiland van Nieuw-Zeeland en heeft een dekking van 79,8 km 2 . Met een gemiddelde diepte van slechts 10 meter is het aanzienlijk kleiner dan het nabijgelegen Lake Tarawera in termen van watervolume. Het ligt in de regio Bay of Plenty

Het meer werd gevormd uit de krater van een grote vulkaan in de Taupo-vulkanische zone . De laatste grote uitbarsting was ongeveer 240.000 jaar geleden. Na de uitbarsting zakte de magmakamer onder de vulkaan in elkaar. De cirkelvormige depressie die achterblijft, is de Rotorua Caldera , de locatie van het meer. Verschillende andere meren van vulkanische oorsprong liggen in de buurt van het oosten, rond de voet van de actieve vulkaan Mount Tarawera .

Lake Rotorua wordt gevoed met water uit een aantal rivieren en beken;  sommige zoals de Utuhina stromende water van een watertemperatuur warmer dan het meer als gevolg van de thermische activiteit in het gebied van Rotorua.  Omgekeerd stromen beken op de noordelijke oever, zoals de Hamurana-bron en de Awahou-stroom, kristalhelder water met een constante temperatuur van 10 graden Celsius.  Andere opmerkelijke zijrivieren zijn de Ngongotaha- stroom, beroemd om het vissen op forel. Ondanks het grote volume water dat door het Rotorua-meer stroomt, is de ondiepe diepte zeer gevoelig voor verkleuring, vooral van sediment na winderig weer.  Het wordt goed gebruikt door vissers, maar minder populair bij watersporters en zwemmers.

Morgen verkennen we meer.

Apopo ko tetahi atu ra

1. Maureen:
    2 april 2019
    Prachtige foto s,en leuk locatie lord of the Rings te zien