Ohakune-Wanganui

9 april 2019 - Whanganui, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 9 april 2019

Wij verplaatsen ons van Ohakune naar Wanganui, waar wij één nacht zullen verblijven in het Kingsgate Hotel Victoria Avenue Wanganui

Aangezien het slechts een korte verplaatsing is, kunnen wij nog een wandeling maken in het Tongoriro NP. In tegenstelling tot gisteren is het weer zeer open en mooi met veel zonneschijn. Via een bewegwijzerde weg van Ohakune Mountain Road rijden wij naar het Turoa skigebied. Boven op de berg zijn enkel werkmannen bezig met het winterklaar maken van het skigebied. Het uitzicht op de drie bergtoppen is indrukwekkend en rondom ons is het een echt maanlandschap met vulkanisch gesteente.

De Whanganui River ontspringt als een bergstroom op Mount Tongariro, slingert zich naar beneden door de centrale vulkanische hoogvlakte en buigt met een grote boog in noordelijke richting af naar Taumarunui, alvorens weer naar het zuiden verder te stromen richting Wanganui en de Tasmanzee.

Wij rijden naar Wanganui en stoppen even aan de Raukawa Falls. Wij hebben dus niet voor de toeristische route gekozen. Daar rijdt men langs plaatsjes als Jerusalem, Athens en Korinth, namen die getuigen aan de vroegere activiteiten van de christelijke zendelingen.

Maar één toeristische attractie kwamen we wel tegen onderweg, plots moesten we vertragen voor een groep zwarte stieren die van de ene weide naar een andere weide werd verplaatst onder begeleiding van een man op een quad met een aanhangwagen met daarop een kooi waar er vier honden in zaten. Plots werden die losgelaten en waren zij de baas over de stieren en dat ze luisterden die stieren hebbben we met eigen ogen gezien. Na ongeveer een km achter die groep konden wij voorbijsteken. Dit alles gebeurt op de motorway SH4. Nog niet goed bekomen van het ene en plots vloog er ons een jeep aan hoge snelheid voorbij met een aanhangwagen waarop 4 schapen stonden. Hoe die zich rechthielden mij een raadsel.

Wij komen aan in Wanganui. Het centrum zelf heeft historische gebouwen. Om er een paar te noemen: het Royal Wanaganui Opera House (1898), waar wij achter de scene een kijkje konden nemen en de Durie Hill Memorial Tower, die wij bereikten na een oeroude lift te nemen. Vooraleer men de lift bereikt moet men door een tunnel van meer dan 250 meter lang. Vanaf Durie Hill, aan de oostelijke zijde van de rivier, hebben wij een mooi uitzicht op Whanganui en de rivier, de Tasmanzee, Mount Taranaki en de vulkanen van het Tongariro NP. In het centrum, langs de rivier, zijn de prachtige Moutoa Gardens.

Whanganui is één van de oudste stadjes van Nieuw-Zeeland. De Maori bewoonde het gebied rond de Whanganui River vanaf 1100. De blanke emigranten hebben rond 1840 deze plaats gesticht omdat de grond bij Wellington te schaars werd en men de stroom immigranten ergens anders moesten onderbrengen. Whanganui was de beste keuze vanwege de rijke grond en de brede, goed bevaarbare rivier.

De Whanganui River wordt wel de Nieuw-Zeelandse Rijn genoemd. Het vormde tot de komst van de spoorwegen in de 20ste eeuw een belangrijke verkeersader. De eerste missionarissen trokken in 1840 de vallei in om handtekeningen te verzamelen voor het verdrag van Waitangi. In hun kielzog kwamen de kolonisten en rond 1865 bereikte de eerste stoomboot Pipiriki. Het schitterende landschap bracht de toeristenbranche al snel tot bloei. Vanaf 1905 tot nu genieten de toeristen van de mooi omgeving.

Morgen reizen we door naar New Plymouth.

Apopo ko tetahi atu ra (morgen is terug een andere dag)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Maureen:
    11 april 2019
    Anita en Roland,adembenemende foto s prachtig