Napier-Ohakune

8 april 2019 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

Maandag 8 april 2019

Wij rijden van van Napier naar Ohakune. Daar waar wij oorspronkelijk zinnens waren terug te keren naar Taupo en dan via Turangi en Mount Ruapehu naar Ohakune te rijden, rijden wij op aanraden van onze gastheer in Napier tussendoor, volgens hem veel korter en veel vlugger op goed geasfalteerde wegen met bijzonder weinig verkeer. We moeten toegeven dat dit inderdaad het geval is maar het stuk middenin, zo’n kleine 60 km, is zeer bochtrijk met steile bergops en bergafs. Hier rijden wij dwars door het Kaweke Forest op een hoogte van ongeveer 1000 meter. Bij de start van onze rit regende het pijpenstelen maar geleidelijk ging deze regen over in een miezerige regen die ons toch verplichte voorzichtig te blijven.

Wij komen dan ook veel te vroeg aan op onze bestemming in het Ohakune Court Motel en besluiten dan maar naar het Tongariro National Park te rijden. Wij rijden dan ook naar het informatiecentrum van Whakapapa Village. Reeds van ver zien wij de omtrekken van het beroemde Tongariro Chateau.

In het informatiecentrum wordt permanent een video gedraaid omtrent de gevaren van het bergwandelen in dit vulkanisch gebied, inzonderheid wat betreft de fameuze Tongariro Crossing. Men raadt aan om 08u00 te starten want de wandeling duurt tussen de zeven en acht uur en is niet van gevaren ontbloot. Na het zien van de video blijkt dat deze hiking tocht geen spek voor onze bek is. Wij verzamelen dan ook wat meer informatie.

Het Tongariro National Park is één van de mooiste parken in heel Nieuw-Zeeland. Het park behoort tot de top bezienswaardigheden van het land en dat is onder andere te danken aan de diversiteit wat betreft natuur in het park. De grootste trekpleisters van het park zijn de, actieve, vulkanen. De vulkanische activiteit zorgt voor de bijzondere natuur met steppen, bossen en bergen maar ook voor natuurlijke warmwaterbronnen, kokende modderpoelen en kraters. Het is een park met spectaculaire uitzichten. Fans van The Lord of The Rings moeten het park herkennen want Mt. Ngauruhoe fungeerde als Mt Doom in de film. Dit is Mordor! Men heeft weinig fantasie nodig om de orks hier van achter de rotsen te zien verrijzen.

Het Tongariro National Park was het eerste national park van Nieuw-Zeeland, opgericht in 1887. Het was, Horonuku, opperhoofd van de Ngati Tuwharetoa-stam, die de grond schonk aan de Nieuw-Zeelandse regering omdat hij vond dat iedereen van het park moest kunnen genieten. Hij doneerde het met de nadrukkelijke wens dat het park intact werd gehouden. Zo gezegd zo gedaan en het Tongariro National Park werd daarmee het eerste National Park van Nieuw-Zeeland en het vierde nationale park ter wereld.

Het park staat bekend om de vulkanen in dit gebied. De bekendste zijn Ruapehu, Ngauruhoe en Tongariro. Deze vulkanen zijn duizenden jaren oud en hebben het schitterende landschap in het Tongariro National Park gevormd. Toch zijn deze vulkanen niet zo oud (in vergelijking met andere vulkanen op de aarde). De bekendste vulkanen Ruapehu en Tongariro zijn minder dan 300.000 jaar oud. Ze danken hun vorm aan erupties aan de laatste ijstijd.

Mt Ruapehu, is 2.797 meter hoog en daarmee de hoogste berg op net Noordereiland. Het is tevens één van ’s wereld meest actieve vulkanen. De langste uitbarsting van de Ruapehu dateert uit 1945 en duurde bijna een jaar. Nog steeds borrelen verschillende vulkanen in het park. De laatste grote uitbarsting was in 2012 toen Mt Tongariro barste waardoor de bekende Alpine Crossing track negen maanden moest sluiten.

Mt Ngauruhoe is 2.287 meter hoog en de jongste vulkaan van de drie. Het is wel de bekendste vulkaan aangezien het fungeerde als Mount Doom in Lord of the Rings. Tot 1975 barste Mt. Ngauruhoe elke negen jaar. In tegenstelling tot de andere vulkaan heeft Ngauruhoe maar één opening met perfect symmetrische hellingen.

De bekendste tocht in het park is de Alpine Crossing en het Northern Circuit maar er zijn genoeg trekkings die je kan lopen. Je kan kiezen uit korte wandeltochtjes tot fanatieke dagwandelingen in de Whakapapa Valley en de Tama Lakes tracks. De échte wandelaars kunnen ook nog de Round the Mountain Track lopen. Een 71 kilometer lange tocht die zo’n vier tot zes dagen duurt.

Vandaag de dag is Tongariro National Park één van de bekendste bezienswaardigheden in Nieuw-Zeeland met meer dan 200.000 bezoekers per jaar. Veel van die bezoekers komen niet alleen voor de vulkanen en de bijzondere natuur maar ook om te skiën. Het park is namelijk het enige gebied ten noorden van Wellington waar je mag skiën. Het zijn echter niet alleen de wintersporters. In de zomer komen er namelijk nog meer mensen die de bergen op en af wandelen. Het kan daarom best druk zijn in het park, zeker op de populaire dag-wandelroutes.

Deze avond houden we het rustig, ergens een hapje eten en dan wat lezen.

Apopo ko tetahi atu ra (morgen is een andere dag)

1. Maureen:
    8 april 2019
    Explosief,Machtige natuur .geniet van alle uitstappen
  2. Wim Meirlaen:
    10 april 2019
    "Dit is Mordor! Men heeft weinig fantasie nodig om de orks hier van achter de rotsen te zien verrijzen." Dat zinnetje komt mij wel héél bekend voor :-)
    Duidelijk al veel avonturen meegemaakt tijdens deze reis! Doe zo verder! :-)