Wanganui-New Plymouth

10 april 2019 - New Plymouth, Nieuw-Zeeland

Woensdag 10 april 2019

Vandaag hebben wij ons verplaatst van Wanganui naar New Plymouth, waar wij 2 nachten verblijven in het Copthorne Grand Central New Plymouth.

Gisteren hadden wij een minder prettige ervaring in ons verblijfshotel in Wanganui. In het Kingsgate Hotel op Victoria Avenue hadden wij een tafeltje gereserveerd om 19u00. Toen wij in de zaal aankwamen bleek dit in feite niet nodig geweest te zijn aangezien er maar drie koppels aanwezig waren, één koppel dat reeds bediend was en een ander koppel dat nog diende te bestellen en wijzelf. Bij mededeling van onze keuze vertelde de ober dat het toch 45 minuten zou duren vooraleer wij zouden bediend worden aangezien volgens hem er een grotere groep in een andere zaal aanwezig was. Het was ijzig koud in het restaurant en Roland ging onze pulls halen. Na veel gezucht van onzentwege werden wij uiteindelijk bediend na 1u15 min. De wachttijd die het andere koppel diende te wachten op het door hen bestelde dessert, deed ons besluiten er geen te nemen.

Vanmorgen bij het ontbijt bleek de bacon uitgedroogd en de eierdooiers compleet hard geworden, enkel de zaken waar geen menselijke tussenkomst is waren eetbaar (yoghurt, fruit, zelf te bereiden toast) enz.. voldeden aan onze standaard. Toen wij bij het uitchecken hierover kloegen, werd met veel verontschuldigingen het ontbijt gratis aangeboden en zou ons beklag over het avondmaal overgemaakt worden aan de directie. Al bij al een niet zo leuke ervaring.

Het Copthorne Grand Hotel New Plymouth ligt in het hart van de stad, op loopafstand van het strand en winkels en in de buurt van restaurants en cafés.

De hoofdstad van Taranaki is New Plymouth. Aangezien onze kamer nog niet vrij was hebben wij een wandeling op de promenade en in de stad gemaakt. Aan zee ligt een met veel kunst getooide promenade. De architectonisch extravagante Te Rewa Rewa Bridge voor voetgangers en fietsers over de Waiwhakaio River is naar het oosten bijna 13 km lang, en eindigt in het voorstadje Bell Block bij het Taranaki Cycle Park. Net als de Te Rewa Rewa Bridge is in het centrum de 45 m hoge kinetische sculptuur Wind Wand van Len Lye, een in de wind bewegend oog op een steel die ’s nachts licht geeft, kenmerkende symbolen van het moderne New Plymouth. Er is een uitgebreid winkelaanbod en veel cultuur in het middelste stuk van de Devon Street en zijn zijstraten (waarin ons hotel gelegen is). Als een vuurtoren in de duisternis staat de vaak opvallende verlichte New Plymouth Tower op de hoek Devon Street West/Rope street. Hoewel hij in zijn art-deco-jasje oud oogt, is hij een kind van de jaren 80, in plaats van een voorganger die niet bestand was tegen de aardbevingen, maar waarvan het uurwerk wel is behouden.

Wij brachten ook een bezoekje aan het informatiecentrum en planden de trips die wij morgen en overmorgen zullen doen op weg naar Waitome.

a ka mahara ko apopo ko tetahi atu ra (en niet vergeten morgen is een andere dag)

1. Anita en Francois:
    10 april 2019
    Een slechte maaltijd kan niet opwegen tegen deze uitzonderlijke reis.
    Een reisavontuur blijft onvoorspelbaar.
    Verder veel plezier op jullie avontuur.
    Anita&Francois
  2. De waele nathalie:
    10 april 2019
    jullie zullen een lekker boterhammetje met een goed gebakken korstje hebben gemist zeker??
    Geniet van jullie prachtige reis en vele groetjes van ons allemaal.Extra groeten van mijnheer de bakker!!!!!