Whakatane-Napier

6 april 2019 - Napier, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 6 april 2019

Na een lekker ontbijt vertrekken wij vanuit Whakatane naar Napier. Wij hebben er voor gekozen de langere verplaatsing te doen tussen de twee steden, dus langs Gisborne en Wairoa. De totale verplaatsing is bijna 400 km.

Wij verblijven 2 nachten in het Ashcroft Garden Homestay in Taradale Napier. Het is gelegen in de wijnregio’s tussen Napier en Hastings in een zeer landelijke omgeving.

De stad Napier werd in 1931 door een aardbeving, met een kracht van 7,8 op de schaal van Richter getroffen, waardoor het, en de naburige stad Hastings, met de grond gelijk werd gemaakt. Bij deze ramp kwamen 258 mensen om het leven. Napier is weer uit zijn puinhopen herrezen en op dit moment een welvarende stad. Bijna nergens anders op het eiland schijnt de zon zo constant als in deze streek aan Hawke’s Bay, evenwel vandaag niet want het regent. De natuurlijke rijkdom van de groente en fruit die in deze regio in overvloed groeit, is mede verantwoordelijk voor de bloei van deze stad. Napier is een populaire toeristenstad, met een unieke concentratie van art-deco architectuur uit de jaren 30, gebouwd nadat een groot deel van de stad werd verwoest door de aardbeving in Hawke's Bay. Het heeft ook een van de meest gefotografeerde toeristische attracties in het land, een standbeeld op Marine Parade genaamd Pania of the Reef . Duizenden mensen trekken elk jaar in februari naar Napier voor het Tremains Art Deco Weekend-evenement, een viering van zijn art deco-erfgoed en geschiedenis.

Zeker doen: de Promenade, eventueel bezoek Nationaal Aquarium, wandeling op de promenade of een art-decowandeling door Napier; mooi uitzicht vanaf Bluff Hill, 100 meter hoog, aan het eind van de Lighthouse Road.

Morgen vertellen we verder, na onze uitstappen.

Tirohia koe apopo

1. Willy Devoldere:
    6 april 2019
    toppie genieten maar
  2. Maureen:
    8 april 2019
    Schitterend ,om voor altijd op te slaan .