Onze dag en een half in Christchurch

7 maart 2019 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hallo iedereen Een beetje uitleg over Christchurch kan geen kwaad. Jullie kunnen zich dan een idee vormen hoe wij deze stad beleefd hebben. Eén ding Christchurch is tot op vandaag nog een "City in construction". Voor de Nieuw Zeelanders gaat het veel te traag de heropbouw maar het kost miljarden dollars om alles te heropbouwen. Er is zoveel aan de gang in opbouw dat wanneer je vraagt welke straat waar ligt zij zich niet zo goed kunnen meer oriënteren, alles is zo veranderd zeggen de inwoners.

Christchurch (Maori: Ōtautahi) is de grootste stad op het Zuidereiland en de op een na grootste stad van Nieuw-Zeeland met ruim 380.000 inwoners. De stad is vernoemd naar het Christ Church-college van de Universiteit van Oxford en ligt halverwege de oostkust aan de monding van de rivier de Avon. Op 31 juli 1856 werd Christchurch per Royal charter een stad en is daarmee de oudste stad in Nieuw-Zeeland. Veel gebouwen in Christchurch zijn in neogotische stijl gebouwd en in de stad zijn veel parken en plantsoenen te vinden. Hierdoor doet de stad erg Europees aan. Hij wordt ook wel 'De meest Engelse stad buiten Engeland' genoemd.

In de nacht van 3 op 4 september 2010 deed er zich in en om Christchurch een aardbeving voor met een kracht tussen 7.1 en 7.4 op de schaal van Richter. Op dinsdagmiddag 22 februari 2011 was er opnieuw een aardbeving in en om Christchurch. Deze beving had een kracht van 6,3 op de schaal van Richter. De kathedraal van Christchurch is bij de beving deels ingestort. Op vrijdag 23 december 2011 (om drie uur 's nachts in Belgische tijd) werd Nieuw-Zeeland weer opgeschrikt door een aardbeving, met een kracht van 5,8 op de schaal van Richter. Er werd niet veel schade aangericht, maar delen van Christchurch kwamen gedeeltelijk onder water te staan. Op zondag 13 november 2016 (om 1 uur 's middags CET) was er 51 km ten noordwesten van Christchurch een aardbeving van 7,8 op de schaal van Richter.

Bijna een derde van Christchurch bestaat uit parken, plantsoenen of recreatieterrein. Christchurch wordt daarom ook wel de Garden City van Nieuw-Zeeland genoemd. Dit park is 180 ha groot en daarmee is het park het grootste van de stad. De Christchurch Botanic Gardens, die in 1863 werden aangelegd, liggen niet ver van het Hagley Park. Een ander park is Victoria Square, waar beelden van koningin Victoria en James Cook staan. Hier staat ook de H. L. Bowkerfontein, die veel toeristen trekt. In dit park vond op 22 juni 1954 de moord plaats op Honora Parker, gepleegd door haar dochter Pauline Parker en haar vriendin Juliet Hulme; de beide 16-jarige meisjes zagen de moeder als een bedreiging voor hun intense vriendschap. Deze zaak werd in 1994 door de Nieuw-Zeelandse regisseur Peter Jackson verfilmd (Heavenly Creatures).

Wij starten onze wandeling op Cathedral Square op loopafstand van onze verblijplaats. Gelegen midden in de stad en het hart van Christchurch. Dit plein is omgeven door allerlei oude gebouwen, met als belangrijkste bezienswaardigheid de Christ Church Cathedral. Op 2 maart 2012 werd bekend dat de kathedraal als gevolg van de aardbeving van 22 februari een jaar eerder en de schokken daarna zo zwaar was verwoest, dat zij niet meer opnieuw kon worden opgebouwd en dus moest worden gesloopt. Alles van wat nog overblijft, ligt er nog steeds onveranderd bij. Het plein is ontoegankelijk voor verkeer. Hier bevindt zich ook een standbeeld van John Robert Godley, stichter van Canterbury. Hier start ook de city tour met de tram. Deze tour bestaat uit twee lussen. Christ Church Cathedral is een gedecentraliseerde Anglicaanse kathedraal en de kathedraalzetel van de bisschop van Christchurch die in de Nieuw-Zeelandse tikanga van de Anglicaanse kerk in Aotearoa, Nieuw-Zeeland en Polynesië is . De Anglicaanse kerk heeft besloten om het gebouw te slopen en te vervangen door een nieuwe structuur - een beslissing die controversieel is. Als tijdelijke vervanging werd een Kartonnen kathedraal of Transitional Cathedral opgetrokken, geopend in augustus 2013. Het werd ontworpen door architect Shigeru Ban en biedt plaats aan ongeveer 700 mensen. De site, op de hoek van de straten Hereford en Madras op het Latimer-plein , ligt op een paar blokken van de permanente locatie van de ChristChurch-kathedraal.

De Chief Post Office of Christchurch Central Post Office , oorspronkelijk bekend als het Government Building , bevindt zich eveneens in Cathedral Square. Het gebouw was aanvankelijk een postkantoor met andere overheidsdiensten. Tot de aardbeving in Christchurch in 2011 was het een bezoekersinformatiecentrum, maar sindsdien is het ontoegankelijk omdat de toegang voor het publiek tot de centrale stad is verwijderd. Het was de site van de eerste telefooncentrale in Nieuw-Zeeland.

Het Canterbury Earthquake National Memorial is het aardbevingmonument van Canterbury ( Māori : Hij Whakamaharatanga mō Ngā Rū o Waitaha) en is het officiële monument van de Kroon voor de doden of zwaargewonden tijdens de aardbeving in Christchurch op 22 februari 2011 . Het bevindt zich aan beide zijden van de rivier de Avon stroomafwaarts van de Montreal Street-brug. Het monument opende op 22 februari 2017, het zesde jubileum van de aardbeving.

New Regent Street is de meest nostalgische winkel- en caféstraat van de stad met de kleine winkeltjes in Spaanse missiestijl al helemaal gerenoveerd en weer levendig. Oppassen voor de tram die zich luid klingelend door de mensen wurmt. Het is bij uitstek het voetgangersgebied in Christchurch en wordt beschouwd als een voorloper van moderne winkelcentra.

The Bridge of Remembrance is een van de twee belangrijkste oorlogsmonumenten in Christchurch. Het is opgedragen aan degenen die zijn omgekomen in de Eerste Wereldoorlog en dient als een gedenkteken voor degenen die hebben deelgenomen aan twee wereldoorlogen en de daaropvolgende conflicten in Borneo, Korea, Maleisië en Vietnam. Eigendom van de gemeenteraad van Christchurch, het bevindt zich aan de Cashel Street Bridge aan het hoofd van City Mall. The Bridge of Remembrance werd gerepareerd en versterkt na de aardbeving in Christchurch in 2011 en werd heropend met een herinwijdingsceremonie op Anzac Day in 2016. De boog werd gebouwd aan de oostkant van de Cashel Street-brug die Oxford en Cambridge Terraces verbindt over de rivier de Avon . Het werd een voetgangerszone op Anzac Day (25 april) in 1977.

De Christchurch Botanic Gardens op Rolleston avenue is de naam van een botanische tuin in Christchurch. Op 9 juli 1863 werd hier een zomereik aangeplant ter ere van de voltrekking van het huwelijk tussen prins Albert Edward en prinses Alexandra van Denemarken. Dit wordt algemeen gezien als de oprichtingsdatum van de botanische tuin. De botanische tuin is lid van de American Public Gardens Association en van Botanic Gardens Conservation International, die botanische tuinen samen wil brengen in een wereldwijd samenwerkend netwerk om te komen tot het behoud van de biodiversiteit van planten. Het heeft een oppervlakte van dertig hectare en ligt grotendeels in een bocht van de Avon River. De tuin heeft een aantal collecties van exotische planten en planten uit Nieuw-Zeeland zelf.

Stel je de romantische schilderijen uit het Edwardiaanse tijdperk van jonge geliefden in een punter voor, die langs een idyllische rivier worden voortgedreven door een gokker bij de achtersteven. Dit kan men zelf ervaren met Christchurch Punting on the Avon, wat wij dan ook gedaan hebben. Van de karaktervolle historische Antigua Boatshed Landing springt man aan boord van het bootje in laag zittende, fluwelen kussens. Dan zal de Edwardiaans geklede punter, meestal in een gestreepte blazer en beugels, compleet met een 'boater' strohoed, de onze natuurlijk niet wegens te warm, op een platform aan het einde van de boot staan en ons vaardig voortstuwen met een lange paal. Wij hebben kunnen genieten van een prachtig uitzicht op de rivier op de prachtige groene oevers, bossen en slingerende wilgen van de Botanische Tuinen. Punteren is een absoluut perfecte manier om de prachtige Avon-rivier en de verbazingwekkende Botanische Tuinen te zien, en het is iets dat wij ons voor altijd zullen herinneren.

Morgen verlaten wij Christchurch, maar eerst onze wagen afhalen bij de luchthaven, en gaan vragen of onze valiezen reeds gevonden zijn. Want deze zijn nog niet altijd in ons bezit.

Pai ahiahi (Goede Avond) Moe pai (slaapwel) Apopo (tot morgen)

1. Willy Devoldere:
    7 maart 2019
    wat een mooie beschrijving van de geschiedenis ,nu nog jullie koffers en genieten kan tenvolle zijn succes