Bay of Islands

28 maart 2019 - Waitangi, Nieuw-Zeeland

Donderdag 28 maart 2019

Na het ontbijt de volgende dag maken wij een boottocht naar Hole in the Rock met stopover in Russell. De Bay of Islands is een van de mooiste en historisch belangrijkste gebieden van Nieuw-Zeeland. Het warme, aquamarijne water, de zandstranden en de rustige baaien maken de omgeving tot een paradijs. Zo’n 144 eilanden liggen in deze baai verspreid aan de rand van de Grote Oceaan. Wij maken dan ook een schitterende cruise. Maar eerst verkennen wij Russell zelf. Wij worden opnieuw opgepikt voor een vier uur durende cruise rond de beschutte wateren. Vertrek vanaf Russell Wharf en maar genieten van het mooie uitzicht op afgelegen eilanden met hun witte zandstranden en inheems bos.

Aan het eind varen wij langs het Cape Brett, een schiereiland met een historische vuurtoren en zien wij het beroemde gat in de rots op het eiland Motukokako. De omstandigheden laten het niet toe de boot dwars door het gat te laten varen. De Hole in the Rock is gevormd door wind en zee. In de baai leven het hele jaar door scholen Tuimelaars. Hier zoeken ze overdag naar voedsel waarna ze ‘s nachts de oceaan intrekken om te overnachten. Wij zien evenwel maar drie tuimelaars die een ganse tijd voor en langs de boot zwemmen.

Na onze terugkeer is het reeds tijd om naar Waitangi te rijden. Deze gemeenschap is dicht bij Paihia gelegen. Paihia is het belangrijkste toeristische centrum in de baai. Het is geen bijzonder aantrekkelijk stadje maar van hieruit kunnen alle cruisen, uitstappen en vluchten geboekt worden. Waitangi is een kleine plaats in de Bay of Islands regio en betekent huilend water in het Maori.

Het Verdrag van Waitangi (Te Tiriti o Waitangi) werd getekend op 6 februari 1840 in een paviljoen op het erf van het huis van James Busby door de afgevaardigden van de Britse kroon, de aanvoerders van de Confederation of the United Tribes of New Zealand en andere Maori leiders, en later ook door andere Maori aanvoerders op andere plekken in Nieuw-Zeeland. Het verdrag maakte het land deel van het Verenigd Koninkrijk, en wordt over het algemeen gezien als het document dat van Nieuw-Zeeland een natie maakte. Waitangi Day is de jaarlijkse viering van de ondertekening, en is de nationale feestdag. Men hoopte met het verdrag de rust en de orde te herstellen tussen de blanken en Maori. Er waren meningsverschillen ontstaan tussen beide over landrechten. Het verdrag omvatte twee belangrijke punten, het garanderen van het bezit van bossen, visgronden en andere eigendommen. En dezelfde rechten als de blanken onder de Britse Kroon.

Het Treaty House in Waitangi werd voor de honderdjarige viering in 1940 in ere hersteld, en het ontmoetingshuis Te Whare Runanga werd naast het huis gebouwd. Dit was de eerste keer dat de Pākehā aandacht op het verdrag vestigden.

Na een kort bezoek gaan wij ’s avonds naar de culturele ervaring op Waitangi Treaty Grounds gevolgd door een Hangi avondmaal. Wij kunnen genieten van de authentieke Māori-culturele optredens en van de unieke smaak van een traditioneel hāngi-dinner.

De avond begint in de Whare Waka Café. Wij zijn eerst getuige van de onthulling van de hāngi - een traditionele Māori-aardeoven - waarin het voedsel tot in de perfectie wordt gestoomd. Een deskundige hāngi-chef informeert ons over het kookproces.

Maar het is nog geen tijd om te eten. Eerst reizen wij terug in de tijd terwijl de lokale gids ons vergezelt op een wandeling door de inheemse wildernis. Vooraf zijn uit onze groep drie chefs gekozen die een uitdaging met een Māori-krijger ondergaan. Wij gaan verder naar het iconische uitgehouwen ontmoetingshuis - Te Whare Rūnanga - waar ons een traditioneel Māori-welkom wacht. Wij ervaren een energieke culturele uitvoering door een Maori-groep. Spijtig genoeg mogen enkel foto’s genomen worden, geen video’s. Na de show keren wij terug naar het café voor een heerlijk, traditioneel hāngi-diner met vlees, vulling, groenten, brood, salades en gestoomde pudding als dessert.

Kua mutu to tatou ra ki konei (hier eindigt onze dag)

1. Willy Devoldere:
    29 maart 2019