Auckland-Paihia

27 maart 2019 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Woensdag 27/03/2019

Wij zijn op weg naar onze verblijfplaats in Paihia vanuit Auckland. Wij zullen drie dagen verblijven in de Appledore Lodge,gelegen op een heuvelachtig landschap aan de romantische Waitangi rivier.

Voor wij vertrekken vernemen wij dat er zwaar noodweer is op het Zuidereiland. Op de TV-beelden is te zien dat de Waimo-bridge op de SH6 aan de Frans Jozef Glacier gedeeltelijk is weggespoeld evenals een gedeelte van de snelweg zelf. Over deze brug zijn wij voor een paar dagen gereden toen wij op weg waren naar het zuiden van het Zuidereiland. Aangezien dit de enige weg is op de westelijke kant van het Zuidereiland, dienden verschillende toeristen geëvacueerd te worden met helikopters. Een andere optie is ongeveer 800 km om te rijden. Gelukkig hoeven wij dit niet te doen.

Na een voorspoedige rit komen wij aan in de Appledore. Colleen en Ashley heten ons welkom en voor wij onze kamers betrekken, krijgen wij van Colleen een ganse reeks tips om onze tijd zo goed mogelijk door te brengen. Zij raadt ons evenwel af om zelf naar het uiterste noordpunt van het Noordereiland te rijden. Met de auto duurt de tocht ongeveer 8 uren en mag je overal niet komen, met de bus duurt de tocht 11 uren. Wij zoeken dus een andere optie en kiezen voor het vliegtuig.

Na ons wat verfrist te hebben gaan wij naar Kerikeri, een plaats in de regio Northland. Het Mission House is het oudste gebouw van het land, waar tevens de eerste sinaasappelboom wortel zou hebben geschoten. En de Stone Store is het oudste stenen huis van het stadje. Wij zijn de enige toeristen die gebruik maken van de laatste rondleiding en krijgen dan ook alle uitleg die wij maar wensen.

’s Avonds maken wij gebruik van één van de tips van Colleen om lekker te eten in een lokaal restaurant. Wij kiezen voor de vis van de dag en krijgen een combinatie van zalm, gamba’s en st-jacobs-vruchten, samen met linguini en enkele groenten. Heerlijk.

Ka haere tonu tatou apopo (morgen doen we verder)

1. Willy Devoldere:
    29 maart 2019
    weer een bewogen avontuurlijke dag wow
  2. Liliane De Wilde:
    29 maart 2019
    Geen helicoptervlucht voor jullie ! Gelukkig !