Auckland vrije dag

26 maart 2019 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 26 maart 2019

Vandaag hebben wij een vrije dag in Auckland.

Wij verkennen eerst Auckland zelf. Auckland is de drukste stad van het Noordereiland en Nieuw-Zeeland zelf. Wij ervaren het als veel drukker dan Christchurch, veel gejaagder en beweeglijker. De stad biedt verschillende hoogtepunten maar wij kiezen ervoor de Sky Tower, Queenstreet en de North Warf Bars en Restaurants te bezoeken. Queenstreet is de meest hectische en belangrijkste winkelstraat en is bijna 3km lang. Er zijn honderden winkels, ondergronds, bovengronds en in verdiepingen. Wij zijn getuige geweest van een handtassendiefstal. Wij hoorden roepen en roepen en plots was de politie daar en kon de dief geklist worden in een winkel waar hij zich verborgen hield. Wat een tumult.

Tegen de middag wordt het de hoogste tijd om naar de ferry te gaan want wij willen het Rangitoto Island bezoeken.

De Hauraki Gulf Islands zijn een groep eilanden voor de kust van Auckland. Het gebied is geliefd bij natuurliefhebbers en bezit een zeldzame fauna en flora. De populairste eilanden zijn Great Barrier Island, Waiheke Island, Kawau Island, Motutapu en Rangitoto Island. De eilanden zijn per boot te bereiken en lenen zich uitstekend om dagtochten te maken.

Rangitoto is een vulkanisch eiland in de Golf van Hauraki vlak bij Auckland. Het eiland is 5,5 km lang en is een beeldbepalend punt in de omgeving van Auckland. Het eiland is een symmetrische vulkaan die 260 meter boven het water uitsteekt en is slechts 600 jaar oud.

Hoewel het Britse Rijk aanvankelijk niet graag het eiland wilde kopen dat 'helemaal rock' is (het eiland bestaat uit bazalt), kocht de Kroon in 1854 Rangitoto van zijn Māori-eigenaren voor £ 15.  In 1890 werd het eiland een openbaar domein en een populaire bestemming voor picknickers en dagjesmensen op de boot.

Tijdens de jaren 20 en 30 bouwden gevangenen 19 km wegen en paden (allemaal met de hand), waarvan sommige nu als loopbruggen op het eiland worden gebruikt.  Ze bouwden ook stenen muren (van geloosde vulkanische lava) rond de landingen op de werven van Rangitoto en Islington Bay.

Ongeveer 30 van de klassieke vakantiehuizen blijven vandaag, grotendeels onveranderd sinds de jaren 1930, bestaan.  Bach 38, grenzend aan de Rangitoto-werf, is gerestaureerd en veranderd in een museum, gerund door vrijwilligers van het Rangitoto Island Historic Conservation Trust.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Rangitoto een verboden gebied en werd de top gebruikt als basis voor defensiebestrijding en als radarstation.  Er was ook een groot complex van gebouwen in Islington Bay van waaruit de mijnenvelden van de haven werden geëxploiteerd.

Rangitoto Wharf heeft een nieuwe kade, ontworpen om de groeiende bezoekersaantallen op het Rangitoto-eiland in de Hauraki Golf te accommoderen. Deze nieuwe werf gaat over het beter verbinden van de inwoners van Auckland met het symbolische eiland Rangitoto en het aangrenzende recreatiereservaat op Motutapu. De stad is zo fortuinlijk dat ze deze ongewone vulkanische landschappen, zeldzame dieren in het wild en 's werelds grootste pohutukawa-bos voor de deur hebben. Het is slechts 25 minuten met de veerboot vanuit het centrum van Auckland.

De landingsplaats bevat ook een waharoa, of gebruikelijke toegangspoort, die de toegenomen erkenning van de culturele dimensie van Rangitoto en Motutapu weerspiegelt. Vandaag merken we ook op dat de Ngā Mana Whanua o Tāmaki Makaurau Redress Act en de co-wet Governance toekomst voor de eilanden is Het carven op de werf werd ontworpen en gemaakt door Ngāi Tai ki Tāmaki carver Reuben Kirkwood. Bezoekers zullen nu onder de waharoa passeren terwijl ze aankomen en helpen de rijke Māori-erfenis van deze eilanden te begrijpen.

Apopo ko tetahi atu ra (morgen is een andere dag)

1. Willy Devoldere:
    top blijven genieten
  2. Francois Vlieghe:
    28 maart 2019
    Veel reisgenot verder in Auckland.

he nui nga haere haere ki Akarana of zo iets ?

Toedeloe

Anita & François
  3. Maureen:
    28 maart 2019
    Rijke geschiedenis van de Maori .