Te Anau-Doubtful Sound

18 maart 2019 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Maandag 18 maart 2019

Stipt om 09u30 werden wij door onze chauffeur opgehaald voor een dagexcursie naar de indrukwekkende en ongerepte Doubtful Sound. Wij worden met de bus naar de haven van Manapouri gebracht waar wij inschepen voor een eerste tocht over het Manapouri meer. Het is één van de grootste meren van Nieuw-Zeeland en dus een belangrijke waterleverancier voor het ganse Zuidereiland. Wanneer wij aankomen op onze eerste plaats van bestemming, staan een aantal klassen aan de aankomstplaats, klaar om terug te keren van een schoolkamp. Spontaan heffen zij de haka aan, vooral de voorzanger en een klasgenote zijn indrukwekkend, hierin gevolgd door hun ganse klas.

Op de plaats van aankomst is een grote ondergrondse elektriciteitscentrale (meer dan 2 km werd in de rotsen uitgegraven) waarin 5 grote turbines werden geplaatst. Deze worden gevoed door het water van het Manapouri meer dat door een tunnel van 10 km wordt gevoerd naar de lager gelegen Doubtful Sound. Op die manier wordt vandaag 800 megawat opgewekt.

Vandaar worden wij met de bus naar Deep Cove gebracht. Maar eerst brengen wij nog een bezoek aan de plaats waar het donkere water van het Manapouri meer uit de tunnel in het groenige water van de Doubtful Sound stroomt. De weg er naar toe is de duurste weg die ooit in Nieuw-Zeeland werd gebouwd. Wij passeren een aantal watervallen en de  Wilmot Pass tot plots de Doubtful Sound opduikt in Deep Cove.

De volgende 3 uren brengen wij door aan boord van een catamaran die ons tot De Tasmanzee zal brengen. Wij ontdekken de schoonheid van Doubtful Sound en ervaren de ongelofelijke stilte wanneer de kapitein alle motoren stillegt. Bovendien hebben wij geluk en zien zeldzame pinguins. Minder geluk hebben wij met de dolfijnen. Zij laten zich niet zien maar bij het keerpunt aan de Tasmanzee stuiten wij op een kolonie robben en een aantal pinguins. Plots landt nog een albatros naast het schip en hoopt hij een hapje te krijgen. Tevergeefs, de bemanning raadt de passagiers aan de dieren niet te voederen.

Via Lake Manapouri keren we terug naar het startpunt. Het was werkelijk een dag waarvan wij ontzettend hebben genoten.

Moe tonu (slaapwel)

Tirohia koe apopo (tot morge

1. Liliane De Wilde:
    18 maart 2019
    Ooooo, nen haka gezien en gehoord ! Supertof !!!
  2. Willy Devoldere:
    18 maart 2019