Te Anau-Invercargill

20 maart 2019 - Invercargill, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 19 maart 2019

Wij rijden vandaag van Te Anau naar Invercargil, waar wij 2 nachten zullen verblijven in het Kelvin Hotel.

Wij kiezen ervoor om van Te Anau naar Invercargill via de Southern Scenic Route te rijden. Zo rijden wij door Manapuri. Het is een klein stadje in Southland / Fiordland , in de zuidwestelijke hoek van het Zuidereiland. De township is de meest westelijke gemeente in Nieuw-Zeeland. Gelegen aan de rand van het Fiordland National Park , aan de oostelijke oever van Lake Manapouri , dicht bij zijn uitstroom in de Waiau-rivier , zijn toeristische bootdiensten gevestigd in de stad. De stad is de poort naar zowel Doubtful Sound als Dusky Sound en het startpunt voor vele lokale wandelroutes.

De waterkrachtcentrale van Manapouri bevindt zich aan de westelijke arm van het Manapouri-meer , en het merendeel van de opgewekte elektriciteit wordt gebruikt voor de aluminiumsmelter Tiwai Point .  Werknemers in de energiecentrale worden per boot vanuit Manapouri overgebracht, omdat er geen toegang is tot de elektriciteitscentrale.

De Clifden Suspension Bridge is een historische hangbrug nabij Clifden. Het werd gebouwd in 1899 en overspant de Waiau-rivier en is 111,5 m lang Het wordt soms de 'ijzeren brug' genoemd. De brug is alleen toegankelijk voor voetgangers sinds 1978. In april 2010 was de brug gesloten voor voetgangers vanwege veiligheidsproblemen die werden beschreven in een rapport in opdracht van de New Zealand Historic Places Trust (nu Heritage New Zealand), de organisatie die zorgt voor de brug.  De veiligheidsproblemen werden vastgesteld na een routine-inspectie van de brug na een aardbeving in het voorgaande jaar. Na reparaties werd de brug in november 2013 heropend voor voetgangers  De brug, opgebouwd uit zevenentwintig staalkabels bevestigd aan betonnen pilaren (bekleed om op stenen pilaren te lijken), heeft nog steeds zijn historische houten terras.

Tuatapere is een klein landelijk stadje in Southland. De Waiau-rivier stroomt door de stad voordat ze de baai van Te Waewae bereikt , waar ze uitmondt in Foveaux Strait . De belangrijkste lokale industrieën zijn bosbouw en landbouw.

McCracken's Rest is een uitkijk- en rustgebied gelegen aan de rand van de klif met een indrukwekkend uitzicht op de baai van Te Waewae en de kleine een miljoen jaar oude Solander-eilanden, gevormd door het geërodeerde skelet van een vulkaan.  Volgens de Maori-legende zijn de Solanders de gebroken tand en kruimels opzij gegooid door Kewa de walvis, toen het kauwde tussen Stewart Island (Rakiura) en het vasteland.

Riverton of Aparima is een klein stadje 30 kilometer ten westen van Invercargill waar wij ook passeren.

Invercargill (Maori: Waihōpai) is de zuidelijkste en westelijkste stad in Nieuw-Zeeland en een van de zuidelijkste steden ter wereld. Invercargill heeft ca. 50.000 inwoners en is vooral vanwege zijn haven het handelscentrum van het Zuidereiland. Het zuidelijkste Burger King-filiaal, alsook Starbooks filiaal ter wereld zijn gelegen in de stad Invercargill, evenals het zuidelijkste racecircuit ter wereld, Teretonga Park. (geen kleine tassen meer voor de collector van Starbooktassen, worden niet meer gemaakt sorry)

Van hieruit kunt u per vliegtuig een dagexcursie maken naar Stewart Island, dat wij morgen zullen bezoeken.

Tirohia koe apopo ( tot morgen)