New Plymouth-Waitomo

12 april 2019 - Waitomo, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 12 april 2019

In tegenstelling tot gisteren is het vandaag prachtig weer om de verplaatsing van New Plymouth naar Waitomo te maken. Wij zullen er één nacht verblijven in het Abseil Inn B&B. Deze B&B ligt op slechts 500m van het centrum van Waitomo en van de beroemde Waitomo grotten. Er is ons aangeraden te gaan eten in The Huhu cafe.

Wij gaan niet rechtstreeks naar Waitomo maar rijden via de New Zealand State Highway 43, ook wel de Forgotten World Highway genoemd. Het is een weg van zo’n 158 km lang die loopt van Stratford naar Taumarunui. Deze route gaat door het achterland van het Whanganui NP door de regio’s Taranaki en Manawatu-Wanganui. Onderweg zien wij herinneringen aan de kolonisten die hier in dit geïsoleerde heuvellandschap een bestaan probeerden op te richten.

Geschiedenis is één van de redenen om deze route te nemen, de andere is het landschap en het uitzicht. Bij mooi weer ziet men vanaf de Strathmore Saddle in het oosten de drie vulkanen van het Tongariro NP en in het westen Mount Taranaki. Van oude dorpjes tot verlaten steenkoolmijnen en van Maori pass tot museums komt men tegen langs deze verlaten en rustige weg. Het oude postkantoor van Whangamomona, een klein plaatsje langs de Highway 43 dat in 1895 werd opgericht, is een voorbeeld van hoe de gemeenschap er in die dagen uitzag. Een ander opmerkelijk feit is dat dit stadje zichzelf uitriep tot een onafhankelijke republiek in 1989 omdat het zich niet akkoord kon verklaren met de bureaucratische bemoeienissen van de hoofdstad Wellington. De lokale pub werd verkozen als de hoofdplaats van de republiek en Anita wilde natuurlijk een paspoort kopen.

Een andere opmerkelijke plaats is de 180 meter lange Moki Tunnel, gebouwd in 1936 en plaatselijk bekend als het “Hobbit’s Hole”  Het meest bekende gedeelte komt evenwel na de Moki Tunnel als men door de Tangarauku Gorge rijdt over ongeasfalteerde wegen. Voorzichtigheid is hier wel geboden vooral als er tegenliggers zijn.

Uiteindelijk komen wij in Waitomo aan en hebben nog juist de tijd om in te boeken voor de Waitomo Caves.

Waitomo betekent letterlijk in de Maori-taal: water dat door een hol stroomt. De Waitomo Caves vormen een gigantisch grottenstelsel waarvan een groot deel nog niet eens is ontdekt. Al wel gevonden zijn de Ruakuri- en Awanui-grotten en de werkelijk prachtige - en meest bekende - Glowworm Cave. Deze zijn allemaal voor het publiek opengesteld en op het einde gaan wij tijdens de tour met bootjes langs allerlei stalagtieten en stalagmieten.

Het is een prachtig gezicht, pikdonker, het is doodstil, het bootje wordt door mankracht voortbewogen, iedereen bewondert de glimwormen. Moeder Natuur heeft hier ontzettend haar best gedaan er iets moois van te maken. Miljoenen gloeiwormen bedekken het plafond van deze grot en het lijkt net alsof de Melkweg uit de hemel is gedonderd en zich heeft vastgeplakt aan deze grot.

Natuurlijk eindigt ook deze tocht in een giftshop waar ons foto’s worden aangeboden die wij natuurlijk kopen. Wie laat er nou zijn foto’s in de vuilnisbak belanden.

Op vrijdagavond en zaterdag wordt er veel volk verwacht omdat er een grote run plaatsneemt, zowel lopen als wandelen. Het stadje is overspoeld van busjes en auto's. Wij hebben dan maar ook een plaatsje gereserveerd in het restaurant.

apopo ko tetahi atu ra

1. Maureen:
    15 april 2019
    Anitaen Roland,groots en prachtfoto s geniet van laatste dagen in NZ