Fraser Island

17 april 2019 - Fraser Island, Australië

Woensdag 17/04/2019

Beauty Spots 4WD Tour

Na een hartig ontbijt bieden wij ons aan op de verzamelplaats. Alles is prima geregeld.

Afgezien van een aantal rotsformaties van vulkanische oorsprong bestaat het 123km lange en max 25km brede Fraser Island volledig uit zand. Dit zand, een door verwering ontstaan product uit de Great Dividing Range, belandde door rivieren in het zuidoosten van Queensland in de oceaan, waar het door stromen langs de kust noordwaarts werd gevoerd en afgezet op uitstekende gedeelten van het continentaal plat. Naast eindeloos lange stranden en enorme duinen zijn op het eiland bonte zandsteenformaties (coloured sands) te vinden, zoals The Cathedrals en The Pinnacles halverwege de oostkust. Het van geel tot rood verlopende kleurenspectrum van de klippen ontstond door de oxidatie van het ijzer en de andere mineralen in het zandsteen. Van de meer dan 40 zoetwatermeren zijn de mooiste te vinden op het zuidelijke deel van het eiland.

Tot de fauna van Fraser Island, dat als Great Sandy National Park onder bescherming van de Unesco werd gesteld, behoren talloze vogel- en reptielsoorten, maar ook ingevoerde dieren als wilde paarden (brumbies) en dingo’s. Onze gids vertelt ons dat wij er mogelijks geen zullen zien omdat het “mating tijd” is en de hordes hun territorium afbakenen en beschermen. Plots zien we toch op het strand een koppeltje dingo’s. De chauffeur stopt en de dingo’s komen dichter, die zijn niet bang van de mensen, het is ten strengste verboden deze dieren te voederen, want er staan zeer hoge boetes op. Doordat sommige mensen hun toch eten geven worden ze agressiever tegenover de mens. Nooit weglopen van een dingo, altijd oogcontakt houden en kinderen altijd bij u houden,want ze durven kinderen aanvallen. Op Fraser Island zijn er ongeveer 200 dingo’s.

Het wordt een wilde rit als een rollercoaster. Men ziet onmiddellijk wie ervaring heeft met het rijden met een 4WD en wie niet. Degenen die dit niet hebben worden er onverbiddelijk uitgereden, zeker door de ervaren chauffeurs zoals wij er één hebben.

De natuurattracties van de oostkust bereiken wij op een tocht langs 75 mile Beach dat bij eb net zo strak is en glad is als een asfaltweg. Wanneer wij het strand dienen te verlaten vanwege rotsformaties op het strand, ontstaan files meestal veroorzaakt door de onervaren 4WD chauffeurs. Er kan overgestapt worden op een klein vliegtuigje dat een rondvlucht maakt over het eiland en waar men later opnieuw opgepikt wordt op het strand.

Anita maakt de korte vliegtuigvlucht mee en Roland blijft beneden om dingo’s te spotten. En plots zijn zij daar. Een koppel dingo’s loopt rustig over het strand en laat ons meegenieten van de manier waarop zij een stuk fruit verorberen; eerst eet het mannetje en waakt het vrouwtje, daarna is het haar beurt om te eten.

De moeite waard is de korte Eli Creek Boardwalk aan de monding van de Eli Creek, de grootste rivier op Fraser Island. Het water dat in de creek omt kan op 20 minuten een olympisch zwembad vullen. Omdat grote aantallen zandvliegen op het eiland het altijd op bezoekers hebben gemunt, is het aangeraden een goedwerkend insectenwerend middel te gebruiken. Bij ons schijnt het evenwel niet te werken zodat wij toch een paar steken oplopen.

Na een lekkere lunch gaan wij nog naar Lake McKenzie waar wij kunnen zwemmen in zoet water, voor Roland is het water te koud maar Anita gaat onvervaard te water. Na een koffie en een koekje keren wij terug naar onze verblijfplaats waar wij nog kunnen genieten van de zonsondergang.

Good day mate