Beach, Bush and Waterfalls walk

22 maart 2019 - Catlins Forest Park, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 22 maart 2019

Vandaag doen wij een Beach, Bush en Waterfall tour met Catlins Wildlife Trackers. Verzamelen doen wij aan het hoofdgebouw van Catlins Mohua Park waar wij om 09u00 vertrekken voor een tocht die vooraf werd doorgesproken. Aangezien wij gisteren reeds een aantal plaatsen hebben bezocht, kan veel meer tijd uitgetrokken worden voor andere bezienswaardigheden.

Lyndon is een goede verteller en brengt ons eerst naar Nugget Point. Nugget Point is een van de meest onderscheidende landforms langs de Otago-kust van het Zuidereiland. Gelegen aan het noordelijke uiteinde van de kust van Catlins langs de weg van Kaka Point, heeft deze steile landtong een vuurtoren aan het uiteinde en is omringd door The Nuggets (een verstrooiing van rotsachtige eilandjes). Het punt is de thuisbasis van vele zeevogels, waaronder geelogige pinguïns, jan-van-gent en lepelaars en een grote broedkolonie van pelsrobben.  Je ziet de pelsrobben op de rotsen direct onder de vuurtoren. Gelukkig hebben wij onze verrekijker meegebracht zodat ze van dichtbij bekeken kunnen worden terwijl ze rondhangen, spelen en plezier hebben. De vuurtoren met uitzicht op deze spectaculaire kustlijn werd gebouwd in 1869 en is 76 meter hoog. Het werd geautomatiseerd in 1989 en wordt beheerd door Maritime New Zealand.

De geelogige pinguïns krijgen wij niet te zien. Blijkbaar worden zij recentelijk bedreigd door een ziekte waardoor besloten is ze naar een andere plaats te verhuizen zodat zij geen last hebben van toeristen en opnieuw kunnen aansterken. Men kan er ook olifant en luipaard zeehonden en Hectors dolfijnen zien, een van 's werelds kleinste dolfijnen (en alleen te vinden in Nieuw-Zeeland. Men moet evenwel ongelofelijk veel geluk hebben om ze te zien en dat hadden wij niet.

“Sun, Sand, Scenery", zo omschrijven de inwoners van Kaka Point de kleine nederzetting.  Het is tevens een uitstekende uitvalsbasis voor zeeleeuwen en vogels spotten. Er wordt ook aan de toeristen gevraagd om respect te tonen voor de dieren, wat niet altijd het geval is. Onze gids Lyndon kan zich geweldig opwinden indien de dieren te dicht benaderd worden en komt ook tussen indien dit gebeurt.

Vandaar vertrekken wij naar Cannibal Bay waar wij een ontmoeting hebben met zeeleeuwen, allemaal mannetjes die languit op het strand liggen te luieren. Deze tot 450 kg wegende kolossen richten zich enkel op wanneer zij toeristen bemerken maar voor de rest is het rusten en de vliegen afhouden door zich met zand te bedekken.

Wij rijden ook langs Surat Bay waar hetzelfde genaamde schip vergaan is op Nieuwjaarsdag 1874 toen het de baai wilde binnenvaren. Vermoedelijk was de kapitein nog dronken van de viering op Oudejaarsavond.

Vervolgens gaan wij naar Parakaunui Bay en de gelijknamige waterval. Deze waterval vervalt in drie etages maar door de weinige regenval de laatste tijd is hij niet zo spectaculair, althans toch volgens Lyndon.

Tenslotte rijden wij naar Florence Hill lookout met een prachtig zicht op het strand van Tautuku Bay. Daar gaan wij dan naar toe en na een korte bush wandeling komen wij aan op het strand  Vandaar keren wij terug naar het vertrekpunt.

Spijtig genoeg konden een aantal plaatsen niet bezocht worden. De Mc Leans Falls zijn niet te bereiken door een neergestort rotsblok, evenals de Cathedral Caves. Hier is de toegang afhankelijk van de getijden en het seizoen.

Morgen reizen we door naar de laatste stop nl Oamaru

Tirohia koe apopo

1. Francois Vlieghe:
    Schitterende foto's.
    Wij genieten mee.
    Anita en François
  2. Maureen:
    22 maart 2019
    Anitaen Roland ,spectaculair !2maal gelezen en meerdere keren bekeken,waw tot gauw
  3. Marcel en Mariette:
    22 maart 2019
    Prachtig,we reizen alle dagen mee met jullie.
  4. Arlette en Roger:
    25 maart 2019
    Mooie foto's, echt om van te genieten. Jullie zien er alle twee goed uit, geniet verder van jullie prachte reis.