Invercargill-Catlins Mohua Park

21 maart 2019 - Balclutha, Nieuw-Zeeland

Donderdag 21 maart 2019

Vandaag verplaatsen wij ons van Invercargill naar Tawanui via de oostkust naar Catlins Forest Park. Wij zullen twee nachten verblijven in een cottage van het Catlins Mohua Park.

Aangezien het slecht een korte verplaatsing is, besluiten wij toch eens af en toe de geplande route te verlaten om enkele mooie zaken te zien. Zo rijden wij eerst naar Fortrose. De belangrijkste attractie van de baai is de schipbreuk van het Ino-stoomschip dat wordt onthuld bij eb. Spijtig genoeg is het vloed zodat wij niets zien. Wij kunnen wel genieten van een wandeling langs het strand.

Tokanui is een volgende gemeenschap waar wij langsrijden maar hier is niet zo veel te zien.

De onlangs geopende Tumu Toka Curioscape in Curio Bay is een essentiële stop voor alle bezoekers in het zuiden. Curio Bay (Tumu Toka), gelegen aan de zuidelijke ingang van de Catlins, is de thuisbasis van een 180 miljoen jaar oud versteend bos en zeldzame, bedreigde dieren.  Bezoekers kunnen Yellow-Eyed Penguins (Hoiho) zien terugkeren naar hun nesten, de unieke geologische formaties van het versteende bos ervaren, een korte boswandeling door het levende bos maken en Nieuw Zeelandse zeeleeuwen (Whakahao) en Hector's Dolphins (Upokohue) bekijken in hun natuurlijke omgeving.  Weinig plaatsen bieden dergelijke landschappelijke, natuur- en recreatiewaarden in een klein gebied. In Curio Bay zie je het versteende bos.

Deze internationaal belangrijke site strekt zich uit over ongeveer 20 km van Curio Bay ten zuiden van Slope Point en is een van de meest uitgebreide en minst gestoorde voorbeelden van een Jurassic-fossielenbos in de wereld.  Een uitkijkplatform en een informatiepaneel zijn voorzien met uitzicht op het fossiele bos en u bent van harte welkom om het bij eb van dichtbij te bekijken met een wandeling van tien minuten terug om het te bekijken, hoewel het ten strengste verboden is om iets uit het gebied te beschadigen of te verwijderen.

Curio Bay heeft ook een scala aan zeldzame dieren in het wild die gemakkelijk kunnen worden gespot en gefotografeerd op het strand.  Een kolonie schuchtere geelogige pinguïns (Hoiho) nestelt in het gebied.  Ze zijn een van de zeldzaamste pinguïns ter wereld met een geschatte totale populatie in Nieuw-Zeeland van tussen 6000 en 7000.

Nieuw-Zeelandse pelsrobben en zeeleeuwen trekken zich regelmatig uit het water langs de kust van Catlins.  Beide soorten brengen veel tijd aan wal door met zeehonden die meestal te vinden zijn op rotsachtige kusten en zeeleeuwen op zandstranden.  Mensen worden gezien als een bedreiging door zeehonden en zeeleeuwen, vooral als hun ontsnappingsroute naar de zee lijkt te zijn geblokkeerd.  Hoewel ze er misschien rustig uitzien, zijn ze krachtige, wilde roofdieren en kunnen ze erg gevaarlijk zijn als ze te dichtbij worden benaderd.  Houd voor de veiligheid op minstens 30 meter afstand van hen.

Slope Point is het zuidelijkste punt van het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland en is bereikbaar via een wandeling van 20 minuten over privélandbouwgrond.  Eenmaal daar, toont een geel AA-bord de afstand tot de evenaar en de zuidpool.  Het uitzicht op de omringende oceaan en de kustlijn van de steile ruige kliffen is spectaculair. Een bijzonder fascinerend gezicht op Slope Point zijn de kromme, gebogen bomen.  Koude lucht wervelt ononderbroken rond de Antarctische Oceaan, waardoor de winden enorme kracht krijgen voordat ze zichzelf breken op dit blootgestelde kustgebied op een zodanige aanhoudende en gewelddadige manier dat de bomen hier voortdurend worden verwrongen en winderig worden.

In Waikawa gaan wij de Niagara Falls / Manga Pir bekijken. Niagara Falls is genoemd naar een inspecteur met een duidelijk gevoel voor humor!  De ironisch vernoemde watervallen hebben weinig gemeen met hun gigantische neef de Niagara Falls op de grens van de VS en Canada, in feite zijn ze waarschijnlijk een van de kleinste watervallen in de Catlins amper één meter verval).  Ze liggen echter net buiten een hoofdweg en zijn gemakkelijk bereikbaar en perfect voor mooie foto's en een frisse neus.

Even verder volgen wij een adembenemend parcours van 30 minuten door een beschut bos, dat bezaaid is met bemoste stammen en takken.  Dit alles leidt naar Matai Stream in het Catlins Forest Park met twee watervallen, Matai Falls en Horseshoe Falls.

Tenslotte komen wij aan op onze verblijfplaats waar wij een cottage betrekken met een fantastisch uitzicht op de velden en het Catlins Coastal Rainforest Park. Morgen maken wij een geleide wandeling door het gebied.

Tirohia koe apopo (tot morgen)

1. Dirk:
    21 maart 2019
    Leuk om elk traject van deze fantastische reis te kunnen volgen !!
    Tirohia koe apopo :-)
  2. Maureen:
    21 maart 2019
    Altijd boeiend en leuk jullie avonturen te lezen en mooie foto s te zien
  3. Anita:
    22 maart 2019
    Goed zo Dirk je bent bij de les, mihi koe

Mihi koe Maureen