Westport

14 maart 2019 - Westport, Nieuw-Zeeland

13 maart 2019

Vandaag staat ons een lange rit voor de boeg. Wij verplaatsen ons van Collingwood naar Westport aan de Westkust. Wij zullen overnachten in de Birds Ferry Lodge. Aangezien het verblijf zelf niet via de GPS te vinden is wordt het bereiken van het einddoel misschien een beetje problematisch. Wij rijden vooreerst in de richting van Motueka, en verder via de Murchison Highway naar de Buller Gorge aan de ruwe westkust.

De Buller Gorge is een kloof in het noordwesten van het Zuidereiland. De Buller River stroomt door de diepe kloof tussen Murchison en Westport en heeft twee secties, de Upper Buller Gorge en Lower Buller Gorge. Het ganse af te leggen traject loopt langs, maar aanzienlijk boven de rivier door de kloof.

Langs deze imposante kloof drukt de weg zich dicht tegen de hoog oprijzende rotswand. Veel plaats voor tegenliggers is er niet, ook niet in de scherpe onoverzichtelijke bochten.

De langste slingerbrug van Nieuw-Zeeland op 110 meter (360 voet) lengte overspant de Buller River 14 kilometer (9 mijl) ten westen van Murchison. Dat moeten wij natuurlijk doen. Terugkeren op een zip-line over de kloof doen wij evenwel niet.

Vandaar rijden wij verder voor een bezoek aan de zeehondenkolonie bij Cape Foulwind. Je ziet de zeehonden beneden in het water zwemmen en spelen. Ook de zeevogels laten zich niet onbetuigd. Het loont echt de moeite. Spijtig dat het water goot zodat bij de terugkeer naar de wagen wij andere kleren dienden aan te trekken. Zeiknat waren wij.

Westport is een ideale plek om de omgeving te verkennen of om de volgende dag de gletsjers van de Southern Alps te ontdekken.

De lodge zelf is schitterend met een klein meertje, een grote tuin en een fantastisch interieur, dit alles in een familiale en gezellige sfeer in blokhutstijl. Rust, ontspanning en een fantastisch uitzicht op de Alpen. Dit wordt dan ook genieten.

Wij sloten de avond af met een heerlijk maal klaar gemaakt door de uitbaatster van de Lodge. Hier heb ik Roland dingen zien eten die hij normaal zegt ik lust dit niet en ik eet dit niet. Maar hier een stuk gebakken tofu met courgettes en pesto. Als hoofdmenu couscous met rozijnen, gemarineerde kip met opgelegde pruimen in een zuurzoete saus. En als dessert verse abrikozen en huisgemaakte ijskreem met crumbles. Wijn die jezelf mocht kiezen. Fantastisch!

En nu een goede nachtrust en morgen is een andere dag.

1. Willy Devoldere:
    14 maart 2019
    wow avontuur van de bovenste plank ,genieten maar
  2. Micheline:
    14 maart 2019