Stewart Island

20 maart 2019 - Invercargill, Nieuw-Zeeland

Woensdag 20 maart 2019

Een van de meest unieke plaatsen in NZ om de inheemse dieren te observeren is het Stewart Island.  Wij hebben een vlucht van/naar Invercargill geboekt, inclusief een boottocht naar Ulva Island en later op de dag een rondrit met Engelstalige gids.

Vanaf Invercargill Airport vliegen wij in 20 min naar Stewart Island met het kleinste vliegtuig waarin wij ooit gezeten hebben. Na de landing worden wij naar het vluchtcentrum van de maatschappij gebracht en stappen vervolgens naar het haventje van Golden Bay waar wij gebruik maken van een watertaxi. Die brengt ons naar Ulva Island waar we een wandeling maken van 2 uren in het woud, waarbij wij verschillende inheemse vogels kunnen zien.

In de namiddag is er nog een rondrit met de Island Explorer. Onze lokale gids vertelt hier meer over het eiland. Na de tour hebben wij nog wat vrije tijd voordat wij terugvliegen naar Invercargill.

Stewart Iland, Maori: Rakiura is het op twee na grootste eiland van Nieuw-Zeeland. Het ligt in het uiterste zuiden van het land, 30 kilometer uit de kust van het Zuidereiland. Kapitein James Cook was in 1770 de eerste Europeaan die het eiland zag, maar hij dacht dat het deel uitmaakte van het Zuidereiland, en noemde het Zuidkaap. De huidige naam refereert aan kapitein William Stewart, een walvisvaarder die in 1809 het eiland correct in kaart bracht.

Het isolement van het eiland Ulva, maar gemakkelijke toegang vanaf Stewart Island heeft ervoor gezorgd dat het een belangrijk gebied van natuurlijke hulpbronnen is geworden.  Het is een toevluchtsoord voor zowel vogels als planten, met soorten die op het vasteland van Nieuw-Zeeland zeldzaam zijn of zijn uitgestorven. In 1997 werd het eiland ratvrij verklaard, na een uitroeiingsprogramma, en zijn uitgestorven vogels opnieuw op het eiland geïntroduceerd. De vogels omvatten de South Island-zadelrug (tieke), Yellowhead (Mohua) en Stewart Island Robin .  Andere vogels op het eiland die zeldzaam zijn op het vasteland, zijn onder andere de soorten dan Stewart Island van de zuid-bruine kiwi (tokoeka), de schutter (Tītitipounamu), de geelgekroonde en rode parkiet en de Zuid-Eiland- kākā of de bospapegaai , evenals verschillende andere soorten.  De bedreigde pinguïn met gele ogen gebruikt het eiland voor broedplaatsen.

Een weetje:

Op Stewart Island leven er ongeveer 10.000 kiwi’s. Deze leven ’s nachts en gooien hun jongen uit het nest.

Op Ulva leven er ongeveer 6.000 kiwi’s. Deze leven overdag en leven in groep.

De kiwi’s zijn de enige vogels die 2 neusgaten hebben op hun bek.

We zijn er in geslaagd om geen enkele kiwi tegen te komen.

De elektriciteit op Stewart Island wordt geproduceerd door 2 generatoren (met diesel, welke zeer duur is).Daardoor is de elektriciteit 4x duurder dan op het vaste land. Elektriciteit wordt enkel gebruikt voor verlichting en televisie. Het koken en de verwarming is op gas. Ook wordt er hout gebruikt om te verwarmen.

Het waterverbruik moeten ze zelf voor zorgen, door deze op te vangen in containers. Doordat het de vorige zomer zeer warm en droog is geweest dienden zij water in containers aan te schaffen op het vaste land. Minimum afname 1.000 liter. Kostprijs 600 dollar.

Op Stewart Island is er geen dokter aanwezig, enkel een verpleegster. Die staat in voor alles, thuisverpleging, thuiszorg. Want ja hier zijn er ook oudere mensen die hebben de keuze naar het vaste land gaan en alles achterlaten of thuisblijven en verzorgd worden door de verpleegster. De keuze is rap gemaakt. Voor de ernstige zaken met vliegtuigje of helicopter naar het vaste land.

Er is ook politie aanwezig, tis te zeggen een vrouw maar ze hopen om er nog 1 bij te krijgen, haar man. Misdaad is er bijna niet op Stewart Island.

Wat zijn wij verwend!

Oban is de belangrijkste nederzetting op Stewart Island / Rakiura , het meest zuidelijke bewoonde eiland van de Nieuw-Zeelandse archipel .  Oban is gelegen aan Halfmoon Bay (soms gebruikt als een alternatieve naam voor de stad), op Paterson Inlet .  Het heeft vliegtuigverbindingen met Invercargill en een veerdienst naar Bluff . De nederzetting was genoemd naar Oban in Schotland.

Morgen zetten wij onze reis verder

Tirohia koe apopo (tot morgen)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Willy Devoldere:
    geniet met volle teugen
  2. Liliane De Wilde:
    20 maart 2019
    Ik heb onlangs een docu gezien over kiwi's, die leven in holen in de grond, steken zich weg overdag !
  3. Maureen:
    20 maart 2019
    Boeiend verhaal,avontuurlijk!water overal kostbaar in NZ
  4. Anita:
    21 maart 2019
    Liliane de meeste foto's zijn genomen met mijn telelens (55-250mm), soms kom ik te kort, maar tracht toch mijn best te doen
  5. Rosita:
    23 maart 2019
    verwend met veel misdaad of wa ..............???????
  6. Anita van hamme:
    23 maart 2019