Oamaru-Christchurch

24 maart 2019 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Zondag 24/03/2019

De laatste etappe van onze reis in het Zuidereiland brengt ons van Oamaru naar Christchurch. In het Northstar Motel had men ons verteld dat er vandaag feestelijkheden waren in Oamaru en dat wij best daar ons ontbijt zouden nemen. Dit hebben wij dan ook gedaan en na een hartig ontbijt gaan wij op weg naar Christchurch.

We moeten de huurwagen afgeven op de luchthaven van Christchurch ten laatste om 17h00. Aangezien wij toch nog wat van de commotie in Christchurch willen zien, besluiten wij door te rijden . Wij rijden rechtstreeks naar ons slaapadres Belmont on Harewood en na onze bagage afgezet te hebben rijden wij naar de luchthaven.

Daar waar de GPS ons elke keer tot op de meter van onze verblijfplaatsen heeft gebracht, is dit nu niet het geval. Bovendien is ons een verkeerd inleveringsadres opgegeven zodat wij uiteindelijk de weg moeten vragen aan de politie. Een halfuurtje later zijn wij onze wagen kwijt en laten wij ons naar het centrum van de stad brengen aan de Botanic Gardens. Wat een zicht, wat een massa volk. Werkelijk indrukwekkend. Duizenden boeketten met bloemen, duizenden opschriften, duizenden brandende kaarsjes. De ganse buurt is afgesloten met dwars geplaatste bussen, je ziet duidelijk dat Christchurch op haar hoede is. Gewapende politiemensen lopen hier rond en dit zijn de kiwi’s niet gewoon. Ze zijn getroffen in het midden van hun ziel en hun hart. Altijd gedacht bij ons kan dit niet gebeuren. Als je ziet hoe de mensen hier met elkaar omgaan, respect.

Wij zijn dan teruggekeerd naar Cathedral Square waar wij gegeten hebben in een Old Government Building. Daarna naar Belmont on Harewood teruggekeerd. Morgen naar Auckland met een vroege vlucht om 08h00.

Deze avond is er terug een bijeenkomst bij De Botanic Gardens om te rouwen, te zingen, te speechen. Mensen van verschillende godsdiensten zijn hier aanwezig (ongeveer 20.000), indrukwekkend.

Apopo ko tetahi atu ra (morgen is een andere dag)

Tirohia koe apopo (tot morgen)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marie-Paule De Kokere:
    K wordt er stil van....
  2. Maureen:
    24 maart 2019
    Anita,Roland,jammeren schrijnend.Kiwi s zijndat niet gewoon,vredelievend volk .
  3. Willy Devoldere:
    infrukwekkend