Napier-Cape Kidnappers

7 april 2019 - Napier, Nieuw-Zeeland

Zondag 7 april 2019

Cape Kidnappers is de naam van een baai en een kaap in Hawke’s Bay aan de oostkant van het Noordereiland op ongeveer 30 kilometer ten zuiden van de stad Napier. De merkwaardige naam is afkomstig van ontdekkingsreiziger kapitein James Cook die hier in 1769 voet aan wal zette en nog maar net kon voorkomen dat Maori’s enkele van zijn bemanningsleden ontvoerden.

Jammer genoeg kan er niet meer langs het strand gewandeld worden omdat een van de kliffen is ingestort.(januari 2019) Hierbij werden twee Koreaanse strandwandelaars nogal zwaar gewond. Toen een tweede instorting een aantal weken later gebeurde, werd het strand afgesloten. Wij zijn dus verplicht met een busje naar de kaap te rijden om de Jan-van-Gent kolonie te zien. Dit gebeurt over privéterrein dat zeer goed bewaakt wordt wegens de aanwezigheid van één van de mooiste (maar ook duurste) resorts van Nieuw-Zeeland en één van de mooiste golfterreinen ter wereld. Met onze gids Rob rijden wij naar de uiterste top van Cape Kidnappers.

Onderweg passeren wij dramatisch gelaagde rotslagen en breuklijnen die ten grondslag liggen aan Hawke's Bay aan de kust. De torenhoge kliffen bestaan uit zandsteen, conglomeraat, moddersteen, riviergrind, puin en slib, evenals een glimp van versteend hout en bruinkool.

Wij hebben een eerste stop met uitzicht op de kliffen die zijn ingestort. Ruim van 200 meter hoogte is een geweldige massa van de klif losgekomen en verspert het inderdaad het volledige strand.

Een volgende stop is aan de Jan-van-Gent kolonie zelf. Het overgrote deel is reeds naar warmere oorden in Australië vertrokken maar er zijn er nog genoeg om van nabij te fotograferen. De vogels vliegen af en aan, cirkelen rond, strijken neer en zorgen voor een hoop kabaal. Ondertussen oefenen de nog niet volwassen en tevens niet gekleurde vogels (grijze veren) om hun vleugels uit te slaan tot zij plots in de tegenwind vertrekken en doen zoals de volwassen vogels. Anderen maken onder elkaar ruzie, vechten onder elkaar of maken elkaar het hof. De Jan van Genten duiken van grote hoogte, met hun vleugels naar achteren gevouwen, in het water om vis te vangen. Als de jongen kunnen vliegen vertrekken ze naar Australië voor de duur van vier jaar. Na deze tijd komen ze weer terug bij hun broedplaats om zelf te gaan broeden.

Na ongeveer een uur bij de Jan van Gent keren wij terug naar Clifton na een excursie van ruim drie uur.

Van daar vertrekken wij naar Napier. De stad werd volledig verwoest in 1931 door een aardbeving en werd volledig in art-deco stijl heropgebouwd in de dertiger jaren. Wij zien er schitterende gebouwen met heel mooie interieurs. Wij brengen een bezoek aan het lokale museum waar alles wordt uitgelegd over de aardbeving en de heropbouw van Napier. Tot slot brengen wij een bezoek aan de promenade tot het tijd wordt om terug te keren naar onze slaapplaats niet zonder een tafeltje besproken te hebben in één van de vele mooie restaurants die Napier rijk is.

Tirohia koe apopo (tot morgen)

1. Marcel en Mariette:
    7 april 2019
    Supper mooie fotôs.geniet ervan wij reizen mee.
  2. Arlette en Roger:
    8 april 2019
    Mooie foto's en spannende verhalen(nog niet allemaal gelezen).Prachtige reis geniet er verder van.
  3. Maureen:
    8 april 2019
    Mooie reisverhalen van jullie unieke reis,kijk er dagelijks naar uit !
  4. Anita:
    9 april 2019
    Daar doen we het voor,om jullie te laten meegenieten