Fox Glacier - Wanaka

15 maart 2019 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

15 maart 2019

Vandaag rijden wij van Fox Glacier naar Wanaka, waar wij twee nachten zullen verblijven in het Wanaka Springs Lodge. In Fox Glacier hebben wij twee opties, ofwel volgen wij de Fox Glacier Track (dus stappen maar) of de Fox Glacier View (een beetje stappen en dan kijken). Aangezien de parking naar de Fox Glacier Track afgesloten is wegens het slechte weer, dienen wij te kiezen voor de Fox Glacier View. Na een aantal km onverharde weg en een paar honderden meter stappen zien wij de Fox Glacier, weliswaar vanop een afstand maar toch duidelijk zichtbaar.

Tussen Fox Glacier en Haast rijden wij verder op State Highway 6, nu eens tussen groene bossen en struiken, dan weer langs de kust. Steeds weer kruisen wij immens brede rivieren (naar Vlaamse begrippen dan toch), dan weer langs kreken en kleine meertjes.

In Haast is het World Heritage Visitor Center, dit toont een heel andere kant van de West Coast. Haast is gelegen op de grens van twee tectonische platen. In het museum wordt dit mooi in beeld gebracht. Bovendien biedt het benzinestation de laatste mogelijkheid om voor de komende 120km brandstof te tanken. Dit doen wij dan maar ook voor de zekerheid.

Het afscheid van de vochtige West Coast duurt lang. Steeds steekt u riviertjes met schuimend, melkachtig smeltwater over. Ook zijn er talrijke aanduidingen van watervallen. Wij doen ze allemaal aan . De ene is al mooier dan de andere, de ene hoog, de andere breed en uitsplitsend, maar allemaal prachtig. Wij rijden verder door het Mt Aspiring National Park via de Southern Alps naar Otago. Wanaka, aan het gelijknamige meer. Eerst rijden wij een gans eind langs het Wanaka meer, dan moeten wij een heuvel over en rijden dan langs het Hawea meer. In feite slingert De State Highway 6 zich tussen deze twee meren. Tenslotte komen wij op onze bestemming aan. Wanaka leent zich uitstekend voor excursies in het Mt Aspiring National Park.

En jammer genoeg terug heeft het de ganse dag pijpstelen geregend. Wat niet bevorderlijk is voor het nemen van foto’s, de meeste bergen bewolkt, het was een grijze dag vandaag. Spijtig, maar de mensen zeggen This is New Zealand, in the morning beautiful weather, de rest of the day rain.

Maar morgen is een andere dag.

Eén ding nog, vandaag waren er 2 aanslagen in Christchurch op Moskeeën, er zijn 49 doden, waaronder verschillende kinderen. De stad was in lockdown, alle scholen gesloten, kinderen mochten niet afgehaald worden van school, iedereen moest binnenblijven. Sinds 18h is de lockdown beëindigd.

Het is bijna niet te vatten vorige week vrijdag liepen wij daar ook op dezelfde plaatsen.

Jullie moeten niet ongerust zijn, wij zijn veilig, wij verblijven een eind van deze plaats. Maar er wordt toch gewaarschuwd in het ganse land om aandachtig te blijven.

Pai ahiahi

Kei te haumaru matou (wij zijn veilig)

1. Francois Vlieghe:
    15 maart 2019
    Goed dat jullie veilig en ongedeerd zijn.
    Verder veel plezier en verwondering voor deze prachtige natuur.
    Anita en François
  2. Greta Minnaert:
    15 maart 2019
    Wij hadden hetzelfde weer en beide wandelingen waren gesloten..verder even gestopt aan Knights Plint en geslapen in motel net over de Haast one lane bridge...op weg naar Arrowtown The Thundercreek Falls, Fantail Falls, Lake Hawea, Cardrona Hotel en Crown Range..hier werd het weer beter.... Geniet ervan..we genieten ook mee....
  3. Luc De Wilde:
    15 maart 2019
    Voorzichtigheid is de moeder van porselijne winkel. Eén troost hier is het ook slecht weer.
  4. Willy Devoldere:
    15 maart 2019
    Direct aan jullie gedacht toen ik het zag op twitter maar wist direct dat ge er voorbij was, verder veel plezier de regen gaat over ,het is wel een spelbreker maar natuur kan je niet dwingen
  5. Marie-Paule De Kokere:
    15 maart 2019
    Prachtige natuur...en het voornaamste is dat jullie veilig zijn.probeer verder te genieten.
  6. Rosita:
    15 maart 2019
    oef - gelukkig alles ok :)
  7. Liliane De Wilde:
    15 maart 2019
    Moest direct aan jullie denken toen ik het hoorde op het nieuws ! Gelukkig dat jullie daar weg zijn ! Geniet nog van jullie reis !
  8. Maureen:
    15 maart 2019
    He jammer van slecht weer ,toch mooie beelden .Kijk al uit naar volgende Grt maureen
  9. Maureen:
    16 maart 2019
    Onze gedachten ook om jullie veiligheid Anita en Roland !
  10. Arlette en Roger:
    16 maart 2019
    Jammer wat er gebeurd is en het regenweer. Zet het uit jullie hoofd en geniet verder van jullie reis.
  11. Milly en Werner:
    18 maart 2019
    Blij dat jullie veilig zijn, mooie foto's, en geniet verder van de reis